Af særlig interesse for os forældre til førskolebørn med autisme er kapitel 7, "Den problemorienterede forældresamtale".
Først i kapitlet gøres der rede for at pædagogerne nu skal tage udgangspunkt i det nye paradigme om de kompetente barn når de holder problemorientede forældresamtaler. Dvs. at børn skal opfattes som kompetente samarbejdspartnere og det der ska arbejdes med er relationen. Vi tager den lige igen. Børn er socialt kompetente fra begyndelsen og hvis deres adfærd er besværlig er det et signal om at de ikke får det de har brug for. Barnet skal fritages for at være den skyldige og den voksne skal finde ind til det eksistentielle behov der ligger bag barnets besværlige adfærd.
Det er ovenstående opfattelse pædagogerne gerne vil bibringe forældrene i den problemorienterede samtale. Hvordan hænger ideen om det socialt kompetente barn sammen med autisme? Og mon forældrene altid får indtryk af at pædagogerne virkelig HAR forstået at autisme har biologiske årsager, hvis de insisterer på at forældrene skal arbejde med relationen? Og bl.a. spørge:
- Hvor i sit liv føler barnet sig ikke værdifuld i relationen?
- Hvor strækker barnet sig ud over sine egne grænser for at kunne mærke kærligheden og fællesskabet med de nærmeste?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar