11 august 2009

Sommeren er forbi nu

og nu starter datteren på en ny periode i hendes liv for på torsdag starter hun ligepå og hårdt i skole og klub som enkeltintegreret i en lille og meget friskole med et godt rygte og overskudsagtige forældre - alle de andre, ikke os. Vi forældre krydser fingre for at det ikke bliver for hård en omgang for hende, for der er ingen tvivl om at det bliver den helt store udfordring. Også for os. Vi må prøve ikke at lade følelserne løbe af med os og det er svær når vi har dårlige erfaringer med i bagagen.

Sommeren har været lang i år. Hun fik jo næsten 4 måneders sommerferie. Vi har også haft den allerbedste sommer. Hvor har vi bare nydt det. I år var hun bl.a. ude og flyve med os for første gang. En uge i Berlin. Det klarede hun overvældende flot og det gør os forsigtigt optimistiske med hensyn til hendes stresstærskel.

Skolen har fortalt os at de gerne ser at vi fortæller de andre forældre om datterens autisme allerede på det første forældremøde en uge efter skolestart. Det er svært, ikke mindst fordi vi er i tvivl om hvad det egentlig skal gøre godt for. Er det for datterens skyld? Er der noget forældrene skal være særligt opmærksomme på, udover ikke at begynde at tage forkerte hensyn, nu hvor de får at vide at hun har en diagnose. Ikke for alvor. Men vi må prøve at få det bedste ud af det. Og måske er det godt at komme eventuelle fremtidige problemer i forkøbet.

Sommeren er forbi nu. Den nærmest fløj afsted.

4 kommentarer:

X@Mor sagde ...

I har både mod og stil og gennemslagskraft. I kan roligt skrive Jer selv på listen over overskudsforældre.

Anonym sagde ...

Du er SÅ fuld a bull - men kæft hvor var det sødt sagt. Jeg lover mig selv at jeg i et svagt øjeblik vil overbevise mig selv om at det da godt kan være at du har ret. Bare i et par minutter indtil virkeligheden indfinder sig igen :-)

Kh Michael

Anonym sagde ...

hej jeg skriver faktisk i håb om at du kan hjælpe mig lidt da jeg har en datter på 8 år som ikke har det nemt hun har alle kriterierne på as- eller autisme og jeg er i gang med et afklaringsforløb-men det er jo en lang sej vej.....og jeg er så optaget af det hele nu og på at kunne hjælpe min datter mest muligt og jeg har nogle spørgsmål jeg ikke kan finde svar på
1 kan man have as- som pige uden en sær-interresse.
2 laver as-autister nogle ansigter (tiks)ligende.
3 kan as også lave blaffen med hænder osv eller er det kun autister.
4 kan man som as have et sprog der er præget af forkert sammensatte sætninger og dannelse af egne ord eller er det kun autister.
5 min datter får mange "tantrums" og bander og skriger meget grimme ord er det typpisk for børn med as - autisme eller er det bare fordi hun er trossig oven i hun er nemlig MEGET sur, jeg kan slet ikke gøre noget rigtigt i hendes verden ......
6 når man får stillet en dianose hva gør man så........kan man få noget hjælp til hvordan man bedst mulig takler det hele og kan min datter få hjælp til de ting hun har det svært med .......kan søskende få hjælp så de bedre kan forstå det hele......jeg håber du kan og vil hjælpe mig med nogen af disse spørgsmål...hvis du kan svarene ,,,,1000 tak fordi du har lavet denne side det er dejligt mvh tanja

Anonym sagde ...

jeg ville eneligt også høre....din datter er infatil autist men hun går i en alm skole ikke...jeg har bare hørt at infatile autister er dem der er mest "ramt" men er det ikke sådan....det også bare lidt mærkeligt for min datter havde også afvigende kontakt/adfærd som lille kan hun så ikke have asbergers??
og jeg har en veninde og hendes datter har dianosen gennemgribende udviklingsforstyrelse usp. er det ikke der samme som atypisk autisme?
hun vidste også lige fra datteren blev født at der var noget galt.....
jeg tænker bare at det må være rigtigt svært at stille en dianose specielt hvis symtomerne varierer i løbet af barndommen.
min datter havde en rigtig god periode fra ca 2 et halvt og til 4 år måske og så gik det nedaf bakke igen. men først i bh klassen fik man øje på hun ikke kunne følge med de andre-så hun gik om og det løbende år sagde de at nu var hun med og mældte afbud til ppr. og så her i 1 klasse er det mere udtalt end nogensinde før... mvh tanja