03 januar 2010

Specialklassen



På Ramasjang er der netop startet en comedy-serie op for børn. Serien hedder Specialklassen og hovedpersonerne hedder Jeppe og Osman. Som jeg ser der går det sjove ud på at grine af hvor dumme Jeppe og Osman er. Er det god anti-mobbepolitik? Er det godt for de af vores børn der går i specialklasser på almindelige folkeskoler? Jeg ved det ikke endnu for jeg har ikke set mere end det første par afsnit.

Ramasjang fik mig også lidt til at gå i selvsving d. 23. december da de præsenterede filmen Superbror, der handler om en dreng der er træt af at hans bror har autisme. Jeg tror egentlig at filmen er fin og fair, men værterne på Ramasjang kastede sig så ud i at forsøge at definere autisme og det slap de ærlig talt ikke godt fra. Bl.a. blev det slået fast at autisme er en sygdom!

10 kommentarer:

Den stille pige sagde ...

Hm... jeg må vist hellere lige se, hvad der sker på Ramasjang. Det er ikke en kanal, der har Juniors store interesse (vi har dog set BUSTERS VERDEN nogle gange)...

Det irriterer også mig, at så mange tror, at autisme er en sygdom. Det oplever jeg fx i forbindelse med jobsamtaler.

Den stille pige sagde ...

Det ser ud til, at man kan se "Specialklassen" på Ramasjang følgende dage -http://www.canaldigital.dk/TV-guide/Post.aspx?channel=8033

Så jeg må hellere huske at se med på fredag.

x@mor sagde ...

Hej - så ca 10 minutter forleden. Og blev siddende lidt pga dit blogindlæg. Tænkte at det sjove gik ud på ihvertfald også at grine af de andre - lærerinden, der er dybt overdrevet , og købmanden, der prøvede at snyde Osman.

Nu synes jeg aldrig at den slags komedie er særligt underholdende så jeg zappede væk. Men de få minutter jeg så det, virkede pinen at være fordelt all around.

Dejligt at se at du stadig er aktiv (advocacy).

hilsen

XA Studio sagde ...

Hey :o)

Dette er skam slet ikke for at gå imod dig på nogen måde men tror du ser lidt forkert på tingene.

Jeppe og Ozman er to karaktere der er hæmmet og derved går i special klasse.

"Special klassen" er set fra 2 hæmmedes syn og det kan da være at du griner af de ting de gør eller synes det er noget så synd for dem at blive udstillet på den måde, men Jeppe og ozman lever i nuet og får så stor glæde af deres liv.

De lever i deres egen verden og der fungere tingene på den måde. Jeg personligt synes det er genial serie og er glad for at hæmmede bliver bragt frem så vi ikke glemmer hver herlige mennesker de er at være sammen med.

Lad nu være med at pive fordi de er hæmmede og du ikke er så vi skal passe på dem og alt det fis. De er mennesker ligesom os. Kigger du også den anden vej når du ser en i kørestol?

Den stille pige sagde ...

Det jeg ikke kan lide ved den serie er, at man fremstiller funktionshæmmede som nogle, det er ok at gøre grin med og tage på røven på...

Hvad skal Ramasjangs målgruppe - de 7-10 årige lære af det de ser i "Specialklassen"? For det skal vel være mere end blot underholdning på de svages bekostning?

Og kan elever, der går i specialklasser, genkende sig selv i den måde de bliver fremstillet på i DR Ramasjangs " Specialklassen"?

Mor til et barn med AS

Den stille pige sagde ...

Der er kommet et "på" for meget med. Der skulle stå:

"tage røven på"

Anonym sagde ...

Jeg er helt på linie med XA Studio. Der er den samme humor og jovialitet over serien, som der var i de kærlige og ærlige udsendelser med Nick Hærup.

Det folk givetvis ikke kan li' at se er alle de "velmenende", men begrænsende mennesker som til enhver tid omgiver "de svage".

Der er sgu ikke nogen der tager røven på Osman og Jeppe, de er konger.

Og det bedst ved serien "so far" er skolepsykologen, hvor er det stjerne godt.

Gid det må åbne nogle menneskers øjne for hvor mange ressourcer der bare spildes og spildes og spildes, i stedet for, som AX studio siger, at lade mennesker agerer i deres egen verden.

Stærkt skridt med denne serie og lade ikke alle de bange/stille mennesker, slå denne serie ned, ligesom det lykkedes at slå Jallarup ned på DR2.

Kærligheden lever i Valby.

Anonym sagde ...

Jeg har set alle serierne i Specielklassen og den er total sjov men det er bare de 2 serier helle tiden. den hvor jeppe har fødselsdag og den kæledyrs dag

Lasse Vad Pedersen sagde ...

Måske lidt sent svaret, jeg ved det.

Jeg tænker (og måske er det helt ved siden af), målgruppen er de 7-10 årige. Altså de første turbulente skoleår børn oplever.

Jeg ser en klar mulighed for en lærer om at vise børn de her enkelt episoder, og bagefter tage snakken om, hvad var det der skete? Hvorfor reagerer Osman som, han gør? Hvad er Jeppe for en? Hvorfor får han sin vilje?

Få børnene til at se, at Jeppe udnytter (drager fordel af) Osman, fordi Osman ikke kan sige fra. Det er da klasse undervisning!

At der samtidig er lidt til os ældre i form af skolepsykologer, der intet baggrund har i deres uddannelse eller i hvert fald ikke kan omsætte det til praksis - at der er en skolelærer, der er super pædagogisk, så det faktisk tager overhånd og hæmmer osv., er da kun et kæmpe plus.

Jeg synes, det er genialt!

Anonym sagde ...

hej - hvad sker der? Jeg savner dine blog-indlæg! Håber alt er vel? Mange hilsener fra en læser