20 juni 2010

Skolehjemsamarbejde - sådan!

Vi var til en længere samtale i onsdags med datterens klasselærer. Og hvor var det bare godt! Det er tydeligt at hun ser vores datters styrker og svagheder, at hun lytter til vores betragtninger og kommer med forslag til hvad de kan gøre som langt overgår vores forventninger.
De vil ligge støtten i frikvarterer! De vil ligge støtten i gruppearbejde og i billedkunst og skemalægge motorik. De vil begynde at bruge sociale historier. Og hvad skal vi gøre? Købe nogle skumgummidimser man kan trykke sammen for at hun kan træne sine fingermuskler. Det er den eneste forventning de har, men vi bød ind med lidt mere. Bl.a. overvejer vi om klaverundervisning også vil styrke hendes fingermuskler. Vi forestiller os at vi skal øve os i at sjippe i sommerferien, og så er vi selvfølgelig også opmærksomme på om vi på en eller anden måde kan støtte hende med de andre ting som skolen bemærker, f.eks. at hun i en vis udstrækning opfatter abstrakt sprog konkret.

10 juni 2010

Jeg kan ikke få hænderne ned!

Prøv lige at se hvad jeg fandt! En ny hjemmeside og meget mere der hedder:
The Thinking Person's Guide to Autism. Jeg VED det bliver et af mine favoritsteder.

04 juni 2010

Skolens rejsehold anbefaler at

Hovedparten af elever i specialklasser og -skoler skal tilbage i folkeskolen.
Samtidig skal de almindelige folkeskoler have tilført de kompetencer, som
i dag findes i specialklasserne og på specialskolerne. Læs side 24 og 25.

17 maj 2010

Et verdensbillede?



Et spil? Et flipflapper der er foldet ud? Autistisk? Eller bare en ganske almindelig legende 7-årig?

15 maj 2010

Lad os tage hende på ordet

"Lad os få en debat om psykisk syge børn. Hvordan kan vi være bekendt at behandle psykisk syge børn, som vi gør" Marianne Eilenberger, som blogger på Politiken opfordrer i indlægget Sara - usynlig til at du, hvis har et psykisk sygt barn, skriver til hende på eilenbergerblog@gmail.com. Hun vil gerne høre din historie og – hvis det er muligt – bringe den i sin blog på Politiken.

Det er en god chance for at trænge igennem og ud, så fortæl det videre til dem du kender, ikk?

08 maj 2010

Aspie spotting



Denne stribe hænger på døren til et af kursuslokalerne, der hvor jeg for tiden straffes for min lediggang. Jeg ved ikke om det er en kursist eller en underviser der har hængt den op. Jeg ved ikke engang om jeg synes den er sjov. Men jeg tror at jeg ved at manden uden 'almindelig sund fornuft' er en aspie. Er det ikke typisk aspie-træk? Og når jeg kikker mig omkring her på Jobdk ser jeg flere der fint kunne passe indenfor spektret. Der er tilmed oprettet et stillerum, hvor man kan sidde og søge job uden at skulle snakke sammen. Det er der du finder mig en uge endnu.

Og forresten hvis du står om mangler en pædagogmedhjælper med særlig interesse for autismespektret så ved du nu at du bare skal sende mig en mail

Hun er hjemme igen

Vi hentede en glad K i går. Hun havde haft en dejlig koloni og har klaret det fint alle fem dage. Vi er så glade for at have hende hjemme igen.

Hvordan kommer hendes autisme egentlig til udtryk? Nok mest i en slags finurlighed. De ting hun siger og måden hun siger dem på, som f.eks. i går da hun stod med os begge i hånden da vi skulle krydse den store vej, så sagde hun 'nu ligner det et w'. Man skal vist kende hende for at forstå at hun mente at vores arme dannede et 'w'. Og der er mange af den slags indforståetheder. Hun har altså en særlig stor interesse for bogstaver. Dan hun kom hjem og opdagede det nye Anders And blad på hendes værelse satte hun sig derind og læste det. Jeg mener LÆSTE det. Det har hun lært sig selv.

Lige nu sidder vi med dyner og morgenmad og ser Ponyo, hendes nye yndlingfilm. Jeg ser frem til til en rolig lørdag i familiens skød.