08 maj 2010

Hun er hjemme igen

Vi hentede en glad K i går. Hun havde haft en dejlig koloni og har klaret det fint alle fem dage. Vi er så glade for at have hende hjemme igen.

Hvordan kommer hendes autisme egentlig til udtryk? Nok mest i en slags finurlighed. De ting hun siger og måden hun siger dem på, som f.eks. i går da hun stod med os begge i hånden da vi skulle krydse den store vej, så sagde hun 'nu ligner det et w'. Man skal vist kende hende for at forstå at hun mente at vores arme dannede et 'w'. Og der er mange af den slags indforståetheder. Hun har altså en særlig stor interesse for bogstaver. Dan hun kom hjem og opdagede det nye Anders And blad på hendes værelse satte hun sig derind og læste det. Jeg mener LÆSTE det. Det har hun lært sig selv.

Lige nu sidder vi med dyner og morgenmad og ser Ponyo, hendes nye yndlingfilm. Jeg ser frem til til en rolig lørdag i familiens skød.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

men behøver det være autisme-relateret det med læsningen?
jeg har en helt almindelig dreng, som lærte sig selv at læse, da han var 6 og lige begyndt i børnehaveklasse. efter et par uger i skole åbnede han en bog og begyndte at læse. han har også altid været interesseret i bogstaver. men autist er han ikke, og andre diagnoser kan der heller ikke stilles på ham. der er bare tale om et lyst hoved :-)
jeg skriver det, fordi da jeg læste din post, blev jeg mindet om, at forældre til børn med diagnoser - efter min opfattelse - ofte har en tendens til at tolke alt hvad barnet gør og kan ind i en diagnosekontekst. men er det virkelig sådan? man kan vel godt være autist og god læser, uden at de to ting nødvendigvis har noget med hinanden at gøre???

/lise

Mona sagde ...

Nej, det behøver selvfølgelig slet ikke at have noget med autismespektret at gøre, men mit spørgsmål - til mig selv - er, hvordan kommer det der autisme egentlig til udtryk hos min datter. Jeg kan ikke altid få øje på det og så leder jeg naturligvis, for det er underligt at hun render rundt med sådan en tung etiket og at jeg ikke kan få øje på hvilke særtræk hun så faktisk har.