23 maj 2007

Om Spektrum

Spektrum er først og fremmest en blog hvor jeg samler mine og andres tanker om autismespektrumforstyrrelser. Jeg mangler et sted hvor der er åben debat - og fri adgang for offentligheden. Jeg mangler nogle at dele mine tanker med. Jeg er mor til en pige der blev diagnosticeret med infantil autisme i februar. Hendes IQ er indenfor normalområdet.

Hvis vi havde valget eller pengene ville vi helt klart foretrække ABA som behandlingsmetode, ud fra det kendskab vi har til vores datter og ud fra vores menneskesyn. Mens vi venter på at Københavns politikere beslutter sig til om hun kan få et ABA-inspireret pædagogisk tilbud klarer vi os med den behandlingsform der er den mest udbredte til børn med autisme i Danmark, nemlig PBB (på bedste beskub).

TEACCH som er den behandlingsform der i en fortyndet udgave kaldes "den danske metode" har vi valgt at se bort fra - igen ud fra det kendskab vi har til vores datter og ud fra vores menneskesyn. Jeg ved udemærket at debatten om ABA vs. TEACCH er følelsesladet og jeg ved at jeg ikke vil kunne undgå at såre nogle, men det ikke er min mening. Jeg vil helst ikke gøre mig til dommer over andres valg. Jeg ønsker bare at vi alle får et valg og ikke kun muligheden for at foretage et fravalg.

Jeg håber at du vil kommentere flittigt på min blog. Velkommen til.

Ingen kommentarer: