01 oktober 2008

Autisme er ....

Politiken informerer om autisme i en faktaklumme bl.a.: "Barnet får oftest diagnosen i 2-5-års alderen, men kan ved træning lære at have kontakt med andre mennesker." Ahem....

Det viser selvfølgelig først og fremmest at det er uhyre vanskeligt at forklare autisme med få ord. På den anden side er det jo også den slags saglig information fra en saglig kilde, der gør at vi forældre i tide og utide skal forklare folk at det de tror de ved om autisme ikke holder.

F.eks. var der en klog kvinde der faktisk i flere år har arbejdet med børn der i går udbrød: "Hvem taler hun så med?" da jeg fortalte at Katinka snakker uafbrudt. Hun havde klart den opfattelse at børn med autisme ikke havde kontakt med andre mennesker.

Det var i grunden også det jeg selv troede, da jeg først hørte om autisme. Jeg blev klogere og har stadig meget at lære.

Jeg kan derimod godt lide af Politiken har en udviklingsoptimistisk vinkel på sin definition. Ikke noget med livslangt handicap - alt håb er ude.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg ved ikke om børn ofte får diagnosen i 2-5 års alderen. Mine egne var ældre, men vi vidste da godt at noget var anderledes. Vores børns sprog var ikke optimalt, men det er så senere fundet ud af at det havde en anden årsag. Jeg tror ikke på at man skal træne børn med autisme til at søge kontakt. De er jo mennesker og har føleser. Jeg tror på ar børn skal udvikle sig selv på deres egen facon. Det har vi givet vores børn lov til ved ikke at lade dem gå i skole f.eks. Autisme er en udviklingsforstyrelse hvorfor mange børn/unge kan udvikle sig mere eller mindre ud af det. Kunsten er jo at vælge den rette sti og det har været en svær vej for os som familie (det skriver jeg en bog om)
I dag hvor mine drenge er henholdsvis 17 og 15 da ser vi aldrig det at de lukker sig inde, tværdimod er der fuld firspring på hvor de egenhædigt mødes med deres venner rundt om i nabolaget.
Ina

Anonym sagde ...

Hej Mona.

Du har ret, de fleste børn med atypisk, og infantil autisme, få stillet diagnosen omkring 2 -3 års alderen.
Efter min mening, er alle mennesker født, med evnen til at kommunikere, og som det flokdyr vi nu en gang er, har vi også et stort behov, og ønske for socialsamvær med andre, og dette er udanset vad handicap man er født med, selv børn med så svære hjerneskader, at de stædig befinder sig i fosterstadie, skal havde disse menneskelige behov dækket. Få vi mennesker ikke dette, af en eller anden grund, skifter vi adfærd, kort fortalt. Kan evt. udvikle en from for autistisk træk, og børn der i forvejen pga., autisme, ikke opnår at få dette behov dækket tilfredsstillede, kan evt. forstærke deres autisme træk. Så jo, efter min meningen, kan og skal men træne børn med autisme i socialt samvær. men Idet børn jo er så forskellige i deres kunne og vide, også selvom de har den sammen diagnose, kan det være svært at tage udgangspunkt et par enkle børn. Derfor er det vigtig også at havde fagfolk med til råd, og vejledning.

Kommunikation er ikke som mange tror, kun det talte sprog, kommunikation er alt vad der foregå imellem to mennesker. Det at kunne le, og grine sammen, er nok en af de bedste former for kommunikation som findes, en medfødt evne og som alle forstår. Også udanset handicaps. Denne form for total kommunikation, skaber tillid, Og et rigtig godt socialsamspil imellem to personer, min erfaring har vist mig, at selv de sværeste fungerede autister er med på denne leg, Så jo, børn med autisme kan indlære, at blive bedre til at begå sig socialt med andre mennesker,
p. s du har en utrolig køn datter, hun må være kommet med storken, formoder jeg. Smiler.

Vh.

Anonym sagde ...

Hej mona
Undskyld det med stokken, kender dig jo ikke, men jeg havde nok ikke fået min damppille den dag, (smiler)
vh dianne