30 september 2008

Forsvarligt?

TV 2 vil i løbet af efteråret efterprøve "Kernesund families" principper på fire familier i programmet Praxis. En eller flere af familierne har med børn med autisme eller ADHD. Det er fordi forfatterne bag bogen "Kernesund familie, sådan" mener at det har hjulpet deres egen søn ud af hans autisme og ADHD at følge bogens råd.

TV 2 synes at det er forsvarligt, fordi der vil være læger til stede. Jeg går ud fra at de mener lægeligt forsvarligt? At det ikke vil være meget sundhedsskadeligt for de medvirkende at deltage. Det tror jeg så på.

Men er det videnskabeligt forsvarligt? Hvordan vil de måle graden af autisme eller ADHD før og efter starten af programrækken? Det er forhåbentlig ikke bare overladt til familien selv at fortælle om de synes det har hjulpet? For så er der jo ikke taget højde for placebo-effekten. Man må gå ud fra at de familier som melder sig har en tro på eller i det mindste et stort håb om at metoden vil hjælpe og de vil vel være tilbøjelige til at lægge mærke til ethvert tegn på at det er tilfældet og til at ignorere tegn på at det ikke virker. Ud over kosten vil familierne blive sat til at rydde op i deres hjem. Og hvordan vil man så kunne vurdere om det er kostændringen eller de mere enkle omgivelser der - måske - har en positiv effekt på de autistiske symptomer eller ADHD'en?

Og er det etisk forsvarligt? Hvad nu hvis resultatet af udsendelserne bliver at det rent faktisk har hjulpet det barn der deltager? Hvordan vil andre forældre til børn med autisme eller ADHD så blive mødt i offentligheden og på arbejdspladsen efter det har været vist i primetime? Mon ikke presset for at gå over til "Kernesund familie"s principper vil være til at føle på? Også selvom det på ingen måde med den udsendelse er bevist at metoderne har nogen virkning på autisme eller ADHD generelt.

Selv er jeg af den overbevisning at autisme har mange forskellige årsager og bl.a derfor skal der være en vifte af forskellige behandlinger eller tilgange og jeg vil ikke udelukke at kostændringer i visse tilfælde har en effekt. Der er et storstilet forskningsprojekt i gang netop nu og jeg synes det vil være bedre at afvente resultatet af det projekt end at gøre reklame for en bestseller.

There's no business like showbusiness....

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvorfor bruger TV2 ikke bare fire voksne med autisme/ADHD?

Måske noget med at ingen gider at se på autistiske voksne - men børn derimod, det giver gode seertal.

Måske virker kernesund-ideen, men selve konceptet med helbredelse af handicappede børn som primetime aftenskaffe entertainment giver mig ærligt talt en smule myrekryb.

/Michael

Anonym sagde ...

Ja så lsder det til at vi igen skal have en debat om kostens betydning for udviklingen af autisme/ADHD. Det undrer mig at det hele tiden er børnene som skal prøves af, for der findes jo også en del voksne med autismediagnoser.
Jeg har skrevet en del om netop dette på min egen blog, og den erfaring jeg har gjort gennem flere år med mine egne drenge er at et overforbrug af visse føde varer kan udvikle sig til intolerance. Vi ved jo at nogle børn med autisme kun spiser visse fødevarer, fordi deres problemer gør at ellers ville alting blive forkert for dem. Hvis man har et dagligt overforbrug af eks.vis pasta, så vil kroppen jo hurtigt komme i mangeltilstande og det kan igen give fordøjelsesproblemer og hyperaktivitet m.v.
Jeg skal ikke kunne sige om vores "kernesunde familie" har ret eller ej, men jeg ville aldrig udsætte mine børn for sådan et tiltag med mindre der var sygdom til stede for at man gjorde det.
I øjeblikket kører der i øvrigt et forsøg i Australien hvor man videnskabeligt vil forsøge at påvise om gluten og mælk giver autister problemer. Artiklen findes på min blog.
Hilsen
Ina