28 oktober 2008

Information om specialundervisningens trange kår

Information bringer i disse dage en meget interessant artikelserie om specialundervisningens trange kår. Artikelserien sætter skarpt på hvordan det nu er blevet sædvane at tildele specialundervisning ud fra hvor mange penge kommunerne kan afsætte og ikke udfra hvor meget behov der er for specialundervisning. Den praksis er i teorien i strid med loven, men hvis man nu ikke indrømmer det, men bruger nogle andre formuleringer i afvisningerne så går det i praksis alligevel. Ak ja. Vi er fattige her i Danmark. På menneskelighed ikke mindst.

Fra Information:

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ja, Det har jo været faktum længe, at specialundervisningen ikke får de penge den har krav på. Det var også daglig tale i den afd. mine drenge gik i skole i, før vi tog dem ud. Jeg frygter for at de kommende år vil blive endnu mere trange for vores specialunderviste børn, og her tænker jeg specielt på de børn som har en diagnose.
Desværre ser det ligesådan ud for de unge som kan vælge den specielle ungdomsuddannelse. I vores kommune har 3 asperger drenge fået afslag på en ungdomsuddannelse, med den begrundelse at den ikke var godkendt af uvm, hvilket Herr. Haarder blev temmelig vred over. Så det er ikke kun vores handicappede skolebørn, men også vores handicappede unge som bliver taberne. Det er svært som forældre, hvad man skal gøre, når man den ene gang efter den anden stilles i udsigt, at der bare er styr på tingene, for så kun at opdage, at det er der ikke alligevel. Valget for mig blev så hjemmeundervisning og det fortryder jeg ikke, men det er jo ikke alle som kan vælge denne mulighed.