13 november 2008

Mens vi venter på rummeligheden og inklusionen

I Børnerådets nye rapport "Forskelligheder og fællesskab 2008" kan man læse om hvor svært det er at føle sig inde i varmen i fællesskabet i en dansk skoleklasse. Hver 3. barn i 6. klasse føler sig udenfor og føler ikke de kan være sig selv i skolen. Og det er ganske almindelige børn/unge der er tale om her.

Og så lige en advarsel til os forældre. I forbindelse med finansloven (se side 32) er det blevet vedtaget at forældre, der har børn som trives dårligt, fremover skal have et 'forældrepålæg' af kommunen. Hjælper det ikke, skal kommunen stoppe udbetalingen af familiens børnepenge. Hvad der i praksis menes med "trives dårligt" skal jeg ikke gøre mig klog på.

3 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Det ville være skønt med et forum hvor vi forældre kunne tage emner op - som dette. Belyse problemstillinger, vidensdele eller bare klappe af os selv :o)

Håber det bliver til noget i 2009.

Anonym sagde ...

Hej
Jeg syntes efterhånden at myndighederne bestemmer lidt for meget over os forældre. Jeg ser med bekymring på den danske folkeskole og de regler/love/paragraffer vi forældre får trukket ned over hovedet hele tiden. Hvis man som jeg, har barn/børn som absolut ikke trives i en skole og da slet ikke i specialklasse, skal straffes på pengepungen, fordi vi ikke kan få det over vores hjerter at slæbe et skrigende barn til skole, så står det ringe til i vores samfund.
Jeg har i øvrigt planer om snarest at åbne et forum under min hjemmeside, og sådan nogle ting som dette her er jo noget man kunne diskutere der.

Anonym sagde ...

Hejsa
Jeg skal gøre opmærksom på at jeg gennem vores lokale kredsforening har fået at vide at forældre med børn som evt. skal i specialklasse, skal være opmærksomme på at Bertel Haarder nu har pålagt kommunerne selv at bestemme om de vil betale for specialundervisning. Læs evt min blog hvor der står mere uddybende om emnet.