08 september 2008

5-års undersøgelse

Vi har trukket det så længe vi kunne men i dag skal det være. Vi skal til lægen med Katinka for at hun kan få sin 5-års undersøgelse.


"Hørelsen tjekkes og I snakker om barnets udvikling generelt, om dets motoriske færdigheder og hvorvidt barnet er skolemodent. Vaccination Di-Te-Ki-Pol 4 mod difteri, stivkrampe, kighoste og polio."

Det lader ikke til at synet bliver undersøgt. Det tror jeg vi bliver nødt til at bede om at han gør for det er vist ikke blevet undersøgt før, da hendes sprog ikke har været til det. Jeg er jo nærsynet og det kunne hun jo have arvet. Vi har PPR-psykologens ord for at hun er skolemoden og også Kirstens. De grovmotoriske færdigheder træner hun hver dag i børnehaven. De finmotoriske forsøger vi at være opmærksomme på herhjemme. Hørelsen er så gennemtjekket som den kan være. Det er typisk det man undersøger først, når der er mistanke om autisme.

Jeg er lidt bekymret for om vaccinationen vil påvirke hendes autisme i negativ retning, selvom jeg egentlig ikke rigtig tror på, at det er vaccination, der udløser autisme. Og jeg gør alt hvad jeg kan for ikke at vise, at jeg er urolig for om hun går helt i baglås over undersøgelserne og især vaccinationen. Jeg har forklaret hende hvorfor vaccination er en god idé, så jeg håber hun lytter til fornuft.
For vi kan ikke rigtig lokke hende med en tur i BR når hun ikke ønsker sig noget og når vi ikke har en gulerod at friste med, så er der kun pisken at ty til. Og det dur heller ikke rigtig. Vel?

1 kommentar:

X@Mor sagde ...

Forslag: Bagefter lægen, så holder vi et kæmpe kage-gilde?

:o)