14 september 2008

Hvordan?

Hvad kan Katinka særligt godt lide? De tre ting der først faldt mig ind var busser (inklusiv deres køreplaner), skattekort med kryds og stiplede linier og madopskrifter.



Og hvad har de tre ting til fælles? Aha! Det er tre forskellige vejledninger i hvordan man kommer fra A til B. Er det ikke bare en indikation af at hun tørster efter vejledning? Hun spørger ikke "hvorfor" ligesom Spørge Jørgen. Hun spørger "hvordan"?

Jeg spørger også hvordan. Hvordan giver vi hende de svar hun har brug for.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej igen.
Jeg kunne godt forstå vad du mente med at være autismor, ville bare se, om du havde en lige så sjov forklaring på, hvad det var, at være en sådanne. . (Smiler. ) . Så er der lige det med at lære fra sig. Jeg har været i en specialbørnehave, hvor selv de pædagoger med 20-30 års erfaring, ikke viste hvordan man skulle håndtere børn med autisme, trist, men rigtigt. Så jeg kan godt forstå, at du som forældre, må sætte de små hjerneseler i sving. Og stiller spørgsmål ”hvordan gøre jeg bedst.” dertil kan jeg kun svar, og kun ud fra min eje overbevisning, der findes ingen rigtig eller forkert pædagogisk indfaldsvinkel til indlæring, når man taler om børn med autisme, fordi, de høre, tænker, og opfatter mange ting på en hel anden måde, en andre mennesker, den dag, vi andre, udanset om man er uddannet eller ikke, lære at forstå, hvordan disse mennesker med autisme, opfatte verden omkring sig, først den dag tro jeg på, vi virkelig er noget langt i vores viden om autisme, og finder den rigtige måde at indlære på.
Børn lære bedst af børn, derfor, kære Mona, være 5 år igen, når du leger med din datter, få ikke din datter til at GÅ IND I DIN FANTASI verden , men omvendt, og på den måde undgår men, at banet for mange nederlag, som jo er utallige, når man taler om børn med autisme. Så frem med mad opskrifterne, og være sørøver kok, med skattekort for en dag.
Du få et lille kinesisk ordsprog med på vejen.
Det jeg hører --- glemmer jeg.
Det jeg ser. ----- husker jeg.
Det jeg gør. --- lærer jeg.
Med venlig hilsen.