20 marts 2009

Stoleleg

I disse dage dumper svaret ind af brevsprækken til forældrene til de vordende skolebørn. Sådan er det ihvertfald hvis man er forældre til børn med autisme og bor i København. Forældre til "almindelige" børn har som regel vist længe hvor børnene skulle gå i skole. Og de har i høj grad selv kunnet vælge skole, hvis de har bekymret sig om den ting.

Forældre til børn med autisme får anvist en skole eller, hvad der meget ofte sker, de får afslag på en skole. Og så står de der få måneder inden skolestart og skal prøve at finde på noget andet. Den skole, som får alle til at rejse sig og klappe er Frejaskolen. Frejaskolen har en særstilling i København. Frejaskolen er den skole som kommunen kan vist frem med stolthed. Det er den skole der hentes eksempler fra når nogle skal fortælle om inklusion (og det er da egentlig lidt spøjst). Det er simpelthen creme de la creme de la Edgar af Københavns autismeskoletilbud. Det er også der politikerne har valgt at lægge autismekompetencecenteret.

Hvad gør velinformerede forældre til børn med autisme? De forsøger at få deres børn ind på Frejaskolen. Hvad gør pædagogerne i børnehaverne med basisgrupper? De prøver at få deres børn ind på Frejaskolen. Og de anbefaler forældrene at få deres børn ind på Frejaskolen.

Frejaskolen optager 6 eller 7 børn om året. Jeg ved ikke hvor mange børn med autisme der faktisk skal starte i skole i år, men der er mange der i disse dage får afslag på den skole som de tror er den bedste for deres barn. Flere skuffede forældre end glade og lettede. Den skole som de har hørt om alle vegne. Der er mange forældre der går helt ned med flaget i marts.

Hvilke tilbud får de der ikke blev valgt ud? Hvad er det næstbedste?

Og hvorfor f..... hører man kun om Frejaskolen mig her og der og allevegne. Hvad med at hive nogle af Københavns andre successer frem i lyset? Er det fordi der ikke ER andre?

Ok, jeg er lidt sur, men der er på andres vegne. Vi har ikke selv søgt Frejaskolen, vi havde et bedre tilbud, som vi ikke kan takke Københavns kommune for.

2 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Hvad er autismekompetencecenteret?

Anonym sagde ...

Frejaskolen er langt fra en god skole, Den gang jeg var på skolen var det intet andet end et helvede.

Lige fra den første dag havde det "praktisk" nok sammensat min gruppe som klasse systemet derinde kaldes med en person som i løbet af mit liv i børnehave har mobbet mig. Derudover en psykopatisk dreng, der begyndte at give mig bank. Og de voksne gjorde intet ved det og sagde desuden at det bare er noget jeg måtte lære. En dag gik han ind på min skoleplads og ødelagde alt hvad der var og de voksne bare smed det der var totalt skadet ud. Jeg fik ingen erstatning intet krav om undskyldning intet, så overfaldt han mig senere mens jeg fredeligt sad ved en computer uden nogen form for straf. Så skilte de ham fra resten af skolen fordi de ville overføre de særligt krævende elever til en anden uden at tænke på mig. >>Fint nok, så bliver der fred<< tænkte jeg bare.

Senere kom der en efter en nye elver til og det startede forfra fordi at de også mobbede. Både mig og min mor kontaktende dem flere gange om det for at få at vide at jeg selv opsøgte det og bare måtte lære at finde sig i det. Jeg fik så senere en kontakt pædagog der var ment til at "hjælpe", desvære var han for korrupt til at leve op til det. For da jeg kom til ham og fortalte at jeg blev mobbet kaldte han dem hen, spurgte om de gjorde det. De sagde altid bare at de "legede", og mere gjorde han ikke med det, og da han blev træt af at jeg efter hans mening råbte "ulven kommer" svarede han bare at jeg sladrer.

Han var desuden en sadistisk nok til højlydt at råbe "hej (mit navn)" og bagefter forlange at jeg hilste tilbage selvom jeg hadede ham.

På det tidspunkt blev jeg mobbet af 5/6 elever på hele skolen uden nogen form for hjælp fra de voksne som efter sigende skulle være der for en. Den sidste blev min kæreste til stor provokation for lærerne hvilket viser at de også har "Romeo og Julie" regler. De forlangte forgæves at vi slog op, hvilket kunne være det samme da hun forlod mig efter en uges tid.
Så flyttede pædagogen væk til min glæde

Indtil videre er jeg ikke tilfreds med skolens miljø, bagefeter blev alle skoledele (inklusiv den drengen fra begyndelsens) slået sammen på Valby skoles tidligere plads. Jeg fik et gyseligt gensyn med ham og oven i købet pædagogen.
Historien fortsatte og fordi at jeg efterhånden havde udviklet mig til skolens rebel pga deres egen syge behandling imod mig, fik jeg mindre og mindre frihed. Jeg forsøgte desuden at få min eks tilbage fordi jeg var liderlig ved at tungekysse hende i skolegården uden hun sagde noget til det.

Men pædagogen råbte op og fik forpurret det og bagefter var mit på det tidspunkt bevidst sat op af de voksnes sindsyge tankegang om at jeg er farlig for piger. Jeg blev derefter nærmest hjernevasket til at tro på dem. Mit liv blev mere og mere indelukket på grund af deres syge planer.

På grund af dem er jeg idag endt som en anarkistiskisk goth med personligs defekter udelukkende på grund af deres syge måde at behandle deres elever på.

Jeg er glad for at jeg ikke går der mere og jeg kunne aldrig i mit liv drømme om selv at sætte et barn på den skole om det så var psykisk syg!