08 august 2008

Cirkus, hvordan lyder det?

Også for os lakker sommerferien nu mod enden. Det vil nok være noget af en tilsnigelse at skrive at vi ikke har været nogle steder. Vi har godt nok ikke været ude og rejse, men vi har været ude og opleve noget så tit det har kunnet lade sig gøre de sidste 14 dage.

Før ferien var jeg overbevist om at der var nødt til at være streng struktur og program til for at gøre ferien til en god oplevelse for os alle, men det er gået overraskende godt med at tage en dag af gangen. Og noget af det der har været særligt godt for mig, er at have så god tid sammen med Katinka. Jeg har fået en meget bedre fornemmelse af hvor hendes styrker og svagheder ligger nu end jeg havde før ferien.

En ting som jeg ikke rigtig har hæftet mig ved før, er at hun ofte dækker ørerne med hænderne. En situation der har gentaget sig et par gange i løbet af ferien, og som egentlig er meget forståelig, er at hun holder sig for ørerne på togperroner. Nogle tog har en meget hylende lyd når det startet og standser. Hun var også meget utryg ved regnskovshuset i Zoo, hvor der er nogle tropefugle, der skriger rigtig højt. Begge dele kan jeg forstå, men jeg kan ikke helt følge hvad det er der får hende til at holde sig for ørerne når jeg læser højt for hende og vi kommer til bestemte steder i henholdsvis "Cykelmyggen Egon" og "Grimasser med Alfons Åberg".

Indtil videre observerer jeg bare hendes reaktioner. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og om jeg i det hele taget skal gøre noget andet end være opmærksom på det. Det finder jeg sikkert ud af med tiden.

På søndag udfordrer vi skæbnen. Vi har nemlig bestilt billetter til Cirkus Arena. Katinka har aldrig været i cirkus før og som 5-årig er det på tide at få den oplevelse med i baggagen. Pladserne vi har reserveret er lidt væk fra manegen og ikke så langt fra en udgang. Sidste nummer er vist noget med motorcykler.

Ingen kommentarer: