13 august 2008

Venstrehåndsdag

I dag er det international venstrehåndsdag. Og mennesker med autisme og asperger er oftere venstrehåndede end befolkningen som helhed.

Det kan man så tygge lidt på. Katinka ER faktisk venstrehåndet og det er hverken jeg eller hendes far. Det kan godt være bøvlet når vi f.eks. skal vise hende hvordan hun holder rigtigt på en blyant eller spiser med kniv og gaffel.

Måske skulle jeg være mere opmærksom på hvordan DET spiller ind. Hun har venstrehåndssakse, men jeg har f.eks. ikke engang overvejet en venstehåndslineal. Det må jeg huske til næste år når hun starter i skole.

3 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Hvor genialt...tallene starter fra højre og løber mod venstre. Som arabisk. Fantastisk smukt engentlig.

Jeg arvede engang en gammel kartoffelskræller, der var til venstrehåndede - jeg er selv højrehåndet, så jeg har altid hakket mig i tommelfingeren, når jeg skrællede ind mod mig selv! (Ja, jeg er kvik!)

Idag fås kartoffelskrællere vist udelukkende i combiversionen : med 2 skær.
En dag fåes liniealer måske, så de kan vendes om og bruges på begge sider - af alle. Måske vil det sprede sig i hele verden til mange ting?! Sikke en dejlig vision :o)

Tak for indlægget, der inspirerede til den! Håber I alle har det godt.

Handymor sagde ...

så ngang en udsendelse i fjernsynet om tvillinger. Her blev det fortalt at ofte er den ene tvilling venstrehåndet. I Mange tvillinge graviditeter går det ene foster tabt, uden nogen anede at der skulle have været 2. Derfor er der også en sandsynlighed for at en venstre håndet er en "enlig tvilling".
Jeg er også venstre håndet, sønne er højre håndet... hm....
Handy mor.

Unknown sagde ...

Ja, jeg har desværre lagt min venstre hånd og arm i gips, så nu er det slet ikke nemt at være venstrehåndet :(