17 juni 2008

Pas på ordkløveri forude!

Da Katinka for et par måneder siden begyndte på hvorfor-spørgsmålene var jeg så meget oppe på dupperne for at svare rigtigt på hendes spørgsmål at jeg blev helt forvirret. Jeg var bl.a. forvirret fordi det lod til at jeg kunne svare på to forskellige måder og jeg kunne ikke overfor andre forklare hvilke to måder (og der er sikkert flere). Men i går på vej til børnehave med Katinka fandt jeg ordene. Hun spurgte noget i stil med:
"Hvorfor har børnehaven fået en bil?" De har fået et bilvrag løftet over på legepladsen, som de kan lege i. Og "bing" der var ordene.

Skal jeg svare som om hun spørger til årsagen eller som om hun spørger til formålet?

Årsagen er som jeg ser det bagudrettet og så kunne svare være: "fordi manden ikke selv skulle bruge den mere" Det er for mig at se det korrekte svar på et hvorfor spørgsmål.

Formålet er mere fremadrettet og så kunne svaret være: "for at børnene kan lege i den". Det er for mig at se ikke et korrekt svar, men sikkert mere børnevenligt.

Svaret på min forvirring er naturligvis at jeg da bare kan sige begge dele. Så er den ikke længere.

Ingen kommentarer: