07 juni 2008

Den kognitive diamant

På Pionergruppens workshop om KAT-kassen blev vi introduceret for den kognitive diamant. Den repræsenterer den helt basale opfattelse bag kognitiv terapi, at mennesker (bl.a.) er en vekselvirkning mellem tanker, adfærd, følelser og krop som belyses på forskellig vis af miljøet.



Kognitiv terapi forekommer mig at være en meget anvendelig tilgang til større børn med autisme og såmænd også deres forældre. Jeg fik ihvertfald flere aha-oplevelser. Bl.a. hvorfor det har virket så godt for Katinka at vi har haft så meget fokus på at holde hende fysisk aktiv.

Naturligvis kan den kognitive tilgang, ligesom alle andre tilgange, ikke gøre noget ved den dybereliggende baggrund for autismen, men det kan gøre en del for at hjælpe den enkelte til selv at mindske de negative følgevirkninger og blive bevidst om hvordan hun bedre passer på sig selv.

I virkeligheden er det her noget jeg kunne have sagt mig selv, men det hjælper at få det visualiseret, synes jeg.

I øvrigt er kognitiv terapi en videreudvikling af adfærdspsykologien, og som sådan et slags alternativ til de af os der ikke kom med på ABA-vognen.

Ingen kommentarer: