14 juni 2008

Vent på mig!

I Pionergruppen i torsdags så vi små filmklip med børnene og der blev jeg for alvor klar over hvor stort et handicap det er for Katinka at hun har en meget forsinket reaktionstid. Latenstid? Normalt reagerer børn prompte når man spørger dem om noget, så når Katinka ikke svarer med det samme tolker folk det normalt på forskellige uhensigtmæssige måder, enten at hun ikke forstår spørgsmålet, at hun ikke kender svaret eller at hun ikke gider at svare.

Hvis de tror at hun ikke forstår spørgsmålet gentager de det, eller omformulerer det. Begge dele forsinker yderligere Katinkas svar og hun oplever at blive talt hen over og afbrudt.

Hvis de tror at hun ikke kender svaret sænker de deres forventninger til hende. Og hun får for få udfordringer og udvikler sig derfor ikke tilstrækkeligt. Det kan især være et stort problem i en kognitiv test, hvor hun risikere at falde helt igennem, hvis testen er på tid.

Hvis de tror at hun ikke gider at svare, at hun ikke er interesseret så kan de enten vælge at skrue op for charmen for at få hendes opmærksomhed eller lade hende passe sig selv, som hun åbenbart helst vil.

Katinka har brug for at have mennesker omkring sig, der har god tid. Tid er en mangelvare og travle folk bliver irriterede når nogle er langsomme og sinker dem i at komme videre med deres gøremål. Det gør jeg selv, så det er noget jeg skal arbejde med. Mere tålmodighed.

Kan man gøre noget for at Katinkas latenstid bliver mindre? Ideer og erfaringer efterlyses.

Vi må sørge for at voksne der har noget med Katinka at gøre får at vide at de ikke kan forvente svare med det samme men skal spørge een gang og så begynde at tælle langsom til 10 indvendigt inden de spørger igen på en ny måde.

Hvordan kan man få børn til at forstå at Katinka er længe om at reagere? Kan man overhovedet tillade sig at bede dem om at tage hensyn til hendes langsomhed?


2 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Ja, det synes jeg godt man kan - altså lære børn at Katinka er et par sekunder om at svare. helt bestemt. Børn er på den måde geniale. Jeg ved ikke om det hedder at tage hensyn eller bare være i nuet, men de fatter bare et eller andet om andre børn. Selvfølgelig spiller det enkelte barns opdragelse ind (som ikke har autisme)- men ja svarer jeg altså.

Anonym sagde ...

Kjenner godt igjen at jeg bruker lengre tid på å svare på spørsmål.

Jeg tror det går raskere for meg om jeg føler meg mer komfortabel i situasjonen og kan bedre konsentrere meg om å formulere.

Hvis jeg svarer for raskt vil jeg muligens si ting feil og jeg må bruke lengre tid på å oppklare misforståelser.