19 juni 2008

En pionerfar i matriarkalsk selvforherligelse?

Efter 3 workshops i Pionergruppen er det tid til at gøre lidt status set ud fra et fædrene synspunkt.

Lad mig lige indledningvist sige at jeg egentlig er utrolig glad for pionergruppen. Det er fantastisk skønt at møde andre autismeforældre. Mennesker som vi deler et slags skæbnefællesskab med. I gruppesamlingerne er det min oplevelse, at der er plads til at alle kan komme til. Ingen problemer er for små og alle problemer er relevante problemer.

Workshops’ene har jeg det straks haft det meget vanskeligere med. De 3 har været vidt forskellige hvad indholdet angår. En om struktur og visualisering, en om KAT-kassen og i dag en om sociale historier. Workshoppen om KAT-kassen var virkelig fænomenal. Vi fik præsenteret et arbejdsredskab som vi kunne gå hjem og bruge hver især. Hardcore information. Sådan, there you go og ikke så mange dikkedarer med det!

De to andre workshops har derimod, set i et samlet hele, været ganske forfærdelige. Ikke fordi at jeg ikke fik noget med hjem. Tværtimod. Der kom masser af nyttige og brugbare tips og tricks på bordet. Det var ikke indholdet der var noget i vejen med. Det var formen. Vores søde og superkompetente pionergruppeleder Kirsten havde til begge gange fået et par erfarne pionergruppeforældre med som oplægsholdere. Kvinder.

Ved den første workshop lagde den ene såmænd ud med at sige at de da bare lavede hele deres liv om da de fik et autistisk barn. Tjulahop og et knips med fingrene og så var den ged ligesom barberet. Derudover fik jeg det indtryk at det var et kæmpestort show off i hvor store supermødre de var og præsenteren af deres klippeklistre-evner og hittepåsomhed. Det var i hvert fald ikke manglende innovationsevne de ville signalere. Det kunne jeg egentlig godt abstrahere fra, vi kunne jo bare tage det vi havde brug for, der var trods alt ingen klippeklistretvang for fædre med med ti tommelfingre.

I dag gentog sceancen sig så. Den selvsamme type supermødre skulle fortælle om sociale historier, men ville da ikke undlade at gøre opmærksomme på at præsentere det i fikse laminerede opsætninger, smiley-barometre og jeg skal gi dig skal jeg. Nå ja, tænkte jeg, det er jo de selvsamme fikserier som sidst. Det lærer jeg såmænd nok at leve med. Lige indtil jeg bladrede i de af supermødrene medbragte sociale historier og læste følgende i en historie ved navn ”Når mor og far ikke siger det samme”: ”Jeg siger bare til mor, at det skal hun selv tale med far om, for det er mor der er den voksne og har det ansvar. Det vil mor gerne!”

Der fik jeg så en AHA-oplevelse af de større. Det er mor der er den voksne. Det er mor der klippeklistrer. Det er mor der skriver deres børns sociale historier. Det er mor der videreformidler hvor gode mødre de er, hvor meget de er involverede i deres barn og hvor meget de forstår deres barn. Jeg har virkelig været præsenteret for matriakalsk selvfedme på et højere og alt for kvalmende plan. Jeg havde faktisk allermest lyst til at udvandre i protest.

Hvor fanden er alle fædrene henne? Er vi bare blevet reduceret til umælende skafferdyr et ude i periferien. Til ham der løfter tunge ting og tjener penge til den årlige tur til LEGO-land, alt imens mor har helliget sig projekt autismebarn? Sådan er det jo ikke, er det? Er vi fædre ikke mindst lige så meget involveret i vores autismeunger som de klippeklistrende supermødre - på vores egen kiksede måde?

Jo, gu er vi så. Børns største forbillede er forældren af samme køn. Langt den største del af børn med autisme er drenge. Og fædrene er der. Det må de sgu da være? Goddammit. Jeg er der! Man skulle sikkert ikke tro det, men jeg har faktisk engang været en dreng. Og jeg ved hvordan drenge er. Og drenge er først og fremmest drenge, ikke et af ”disse autismebørn” der skal involveres i et projekt supermor.

Jeg føler mig som far efterhånden lidt som det tynde øl i gruppen. Og jeg kan sgu da umuligt være den eneste mand i forsamlingen der har det på den måde? Er jeg kuppet af kvinder der synes det er et hit at skrive ”jeg-historier” som barnet så kan tage med i skole, børnehave, på koloni osv. Af mødre der i al kvalmende velmenhed overtager barnets jeg. Af mødre der nok skal skrive hvad ”jeg” tænker, tror og føler.

You took the words right out of my mouth, It must have been while you were kissing me.

Jeg kunne brække mig.

Ok, there I said it - måske trængte far bare til at få luft?

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Michael - du er for skøn.... Jeg har grinet mig flad af dine refleksioner. Du rammer totalt plet. Jeg har selv pionergrupper o.lign. til gode, men genkender selvfølgelig både mig selv og andre kvinder i det du skriver. Pionergrupperne er langt fra det eneste sted, hvor "den slags" foregår. Godt at der er mænd som dig, der kan sætte tingene i perspektiv.
Alle der rådgiver og underviser familier burde læse dit indlæg.
Mange hilsener
Svends mor

Anonym sagde ...

Kære Michael!

Du er altid velkommen i min fædre-gruppe-underafdeling af Pionergruppen. Jeg føler mig også klart mere maskulin end dem jeg møder i Pionergruppen.

Jeg går endvidere også på (fuldstids-)arbejde, hvor jeg bl.a. konfronterer nys-løsladte bankrøvere med at de skal søge to hotjobs og ikke nasse på systemet. Har de noget at brokke dig over kan de få en klagevejledning med i hånden. Og så afsted med mig til Pionergruppens kvindelige pasteller i forskellige laminerede former og hyldestord som Særinteresser. (Mit personige hadeord "særinteresse" - en interesse er en interesse - det "sære" er at de andre ikke har samme interesse?? Hvis jeg er migselv i vores fælles kultur, er jeg sær ? )

Kulturchok.

Med venlig hilsen til dig Michael fra en fuldblods-maskulin-(autisme)-mor, som også deltager i Pionergruppeforløbet - dog endnu uden lamineringsgrej.


Ps - bliv endelig ved med at blande dig i blogningen :o)

X@Mor sagde ...

Hej Michael

Min (verdens-)erfaring er at det reelt er kvinder der knokler med børneopdragelse og mændene giver sig selv æren for det gode resultat og guldmedaljer for at iværksætte initiativer.

Hvordan er det egentlig fordelt hos Jer?

Kammeratlig hilsen, Gitte

Anonym sagde ...

Hej Svends mor – og tak

Jeg ved godt at ”den slags” foregår i mange forskellige fora. I dag er kæresten for eksempel til brunch med andre autismeforældre. Noget i mit indre fortæller mig at antallet af mænd kan tælles på lidt under én finger ;-)

Det generer mig egentlig ikke. Jeg ville bare ønske at der engang imellem blev sat lidt mere fokus på de ting som mænd er gode til at at lave med deres autismebørn – f.eks. leg, tumlen og anden fysisk aktivitet, som også skaber nærvær, følelsesmæssig glæde osv.

Eller måske bare et lille idékatalog med hvad ting som vi mænd kan byde ind med, i kraft at vi er mænd. Det kunne faktisk være temmelig rart. Vi vil nemlig gerne. Jeg får bare mest lyst til at bakke lige så stille ud i periferien så snart hele set up’et bliver overfyldt med østrogen. Og jeg tror altså ikke at jeg er den eneste mand der har det sådan.

MVH Michael

Anonym sagde ...

Hej fuldblods-maskuline-autisme-mor

Og tak for invitationen. Den kviterer jeg for og modtager gerne. Du inviterer bare. Særinteresse har også undret mig. Da Katinka blev testet af en talepædagog, var talepædagogen helt opslugt af at Katinka måtte da have en særinteresse for tal, idet hun gik meget op i de tal der stod på testmaterialet. Næh, såmænd nej. Katinka interesserer sig bare for tal. Længere er den såmænd ikke.

MVH Michael

Anonym sagde ...

Hej fuldblods-maskuline-autisme-mor

Og tak for invitationen. Den kviterer jeg for og modtager gerne. Du inviterer bare. Særinteresse har også undret mig. Da Katinka blev testet af en talepædagog, var talepædagogen helt opslugt af at Katinka måtte da have en særinteresse for tal, idet hun gik meget op i de tal der stod på testmaterialet. Næh, såmænd nej. Katinka interesserer sig bare for tal. Længere er den såmænd ikke.

MVH Michael

Anonym sagde ...

Hej Gitte

Min erfaring er meget lig din. Sådan er det også herhjemme. Det er Mona der trækker langt det største læs. Med hensyn til det autistiske, så byder jeg ind med det jeg kan, og så meget jeg kan, men det overordnede opdragelsesmæssige, såsom tøjpåtagning, tandbørstning og hvorfor det er smart at smide æbleskrog i skraldespanden er det helt klart Mona der står for.

Iværksætningen af initiativer gør vi faktisk i fællesskab. Det bruger vi det bl.a. ugentlige ”staffmøde” under Disneysjov på. Og også evaluere initiativernes effekt. Men guldmedaljen er Monas. Derom ingen tvivl (og det ved du også udmærket godt, provo).

Rød front
Michael

X@Mor sagde ...

Når katten er ude spiller musene på tastaturet...naaeej pjat, men det er faktisk hyggeligt at møde dig her på Spektret.

Guldmedalje til Mona, deri er vi ganske enige. Du kan få en af bronze. Et iøvrigt langt pænere materiale, synes jeg.

Når Mona er til brunch så er det dig, der afleverer og henter Katinka, ikk'? :o)

Make Peace Not War, Gitte

X@Mor sagde ...

Hej Michael

Jeg ved ikke, om du ser denne kommentar til et års gammelt indlæg. Men jeg har lige pludselig forstået, hvorfor nogen mødre overdriver "laminieringsprocessen".

Jeg tror det kan være en uudtalt ægteskabsklausul i nogen familier: en rollefordeling mellem mand og kvinde. Hvis du, mor, ikke får os til at se succesfulde ud på familiefronten ja, så bliver vi skilt.

Og hvis der er børn med autisme i familien , ja så handler det om at få famlien til at se succesfuld ud stadigvæk. Og det kræver jo en helvedes masse pædagogisk materiale og et enormt tidsforbrug.

Det slog mig lige pludselig idag at de mødre med drøn på autisme-succes'en i pasteller og lamineringslommer nok græder indeni. De er trætte.

Men det er godt at være sammen og værrere ikke at være sammen.

Og det er jo også en sandhed.

Jeg vil da selv gerne engang imellem kunne ringe hjem fra legepladsen og sige til nogen, at vi bliver og leger en halvtime endnu - laver du stå maden imens...

Istedet for at genne ungen hjem langt tid før hans egen lyst til at gå hjem er sat ind = nedsmeltning = stress = madlavning i hast = træthed

Hvis det kan undgåes med et par lyseblå ringbind og lidt spiralrygge

så er det nok prisen værd.

Så ... nu slutter jeg ... iøvrigt blev dette indlæg skrevet efter genlytning af noget gammelt Shit og Chalou (på høj volumen): Som kvinde af idag.

Kender du teksten, ja så har du tonen i dette indlæg.

(livet går så hastigt forbi,
og vi ved at I har brug for mere end vi kan gi',
vi er alt for trætte når dagen er gået,
og drømmer om de ting vi aldrig har nået,
vi får det så skidt, når vi ser jeres øjne
blive fjerne som om I tror at vi fylder jer med løgne
vi ved godt at livet er ligenu sammen med Jer
men dagen imorgen er det os der skal tage os af)

Søsterlig hilsen fra
en ofte ret så X'et mor §-)

Nå - jeg tror sørme at jeg lægger denne kommentar ud på min egen blog - den er bedre end så meget andet jeg får mumlet for tiden :o)