17 april 2009

Eksklusion - et eksempel fra dagligdagen

I dag var det så Katinkas sidste dag i børnehaven, så nu kan jeg frit fortælle om hvorfor vi tog den beslutning at melde hende ud. Vi har faktisk skrevet 5-6 sider om hvordan Katinka ikke er blevet inkluderet i børnehaven og hvordan forældresamarbejdet ikke har eksisteret m.m., og jeg sender det gerne til de der måtte have interesse. Her på bloggen splitter jeg det op i små bidder.

De børn der fungerer godt socialt med deres jævnaldrende i børnehaven Ryvang 2 belønnes med en koloni, hvor de rystes endnu tættere sammen. De børn der ikke fungerer så godt socialt med de jævnaldrende, som det er typisk for børn med autisme, må blive hjemme. Når de sociale børn kommer hjem er de rystet endnu bedre sammen og de børn der har svært ved det sociale har endnu sværere ved at indgå i fællesskabet.

Hvis det er hvad Ryvang 2 kalder inklusion så er det en temmelig kreativ fortolkning af begrebet. Jeg kalder det eksklusion.

3 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Jeg vil gerne læse det her på bloggen. Men jeg synes faktisk at en myndighedsperson burde læse det I har skrevet.

Det ville ikke være første gang at en institution, der tilbyder basispladser til børn med autisme eller ADHD eller andre specifikke handicap, må stoppe og og forstå at de ikke kan tilbyde noget rigtigt til netop deres egen basis-målgruppe.

Altså må ændre basis-plads-konceptet hos den enkelte børnehave.

Det ved de kun hvis nogen fortæller dem det. Stille og roligt.

Unknown sagde ...

Det er med en stor klump i halsen, at jeg læser om jeres oplevelser i Ryvang 2. Jeg er farmor til et basisbarn, som må have gået i børnehaven samtidig med dit barn.
Jeg kan kun nikke bekræftende til din beskrivelse.
Når jeg hentede mit barnebarn i børnehaven var han altid alene, som oftest gik han rundt på sandkassen.
Jeg har skrevet til Bo Asmund Kjeldgaard, men har aldrig fået svar fra ham.
Jeg har yderligere diskuteret med den pædagogiske konsulent, som virker helt uforstående overfor min kritid.
For mig står det helt klart, at de ekstrabevillinger børnehaven har modtaget for basisbørnene aldrig har været brugt til disse børn.

Det er jo ikke nemt at komme i dialog med ledelsen, men min fornemmelse er, at Københavns Kommune betragter Ryvang 2 som et af kommunens flagskibe, hvorfor de ikke er lydhør overfor en meget berettiget kritik som både du og jeg har sendt til kommunen.

Unknown sagde ...

Det er med en stor klump i halsen, at jeg læser om jeres oplevelser i Ryvang 2. Jeg er farmor til et basisbarn, som må have gået i børnehaven samtidig med dit barn.
Jeg kan kun nikke bekræftende til din beskrivelse.
Når jeg hentede mit barnebarn i børnehaven var han altid alene, som oftest gik han rundt på sandkassen.
Jeg har skrevet til Bo Asmund Kjeldgaard, men har aldrig fået svar fra ham.
Jeg har yderligere diskuteret med den pædagogiske konsulent, som virker helt uforstående overfor min kritid.
For mig står det helt klart, at de ekstrabevillinger børnehaven har modtaget for basisbørnene aldrig har været brugt til disse børn.

Det er jo ikke nemt at komme i dialog med ledelsen, men min fornemmelse er, at Københavns Kommune betragter Ryvang 2 som et af kommunens flagskibe, hvorfor de ikke er lydhør overfor en meget berettiget kritik som både du og jeg har sendt til kommunen.