30 april 2009

Talepædagogisk støtte?

I går ringede Katinkas talepædagog. Jeg havde efterlyst støtte til at hjælpe Katinka med hendes autismespecifikke tale- og kommunikationsvanskeligheder og nu havde talelæreren undersøgt sagen. Hun havde regnet med at kontoret for Støtte, Rådgivning og Sundhed ville træde til når der udover de sproglige og kommunikative vanskeligheder også er autisme med i billedet, men Støtte, Rådgivning og Sundhed vil kun supervisere hende og det er hun ikke klædt på til, indrømmer hun. Ja, der er vist nogle huller der i PPR's tilbud, sagde hun.

Skal man forstå det sådan at børn med autisme ikke kan få hjælp til deres sproglige og kommunikative vanskeligheder i København? Ihvertfald ikke hvis vanskelighederne hænger direkte sammen med autismespektrumtilstanden?

Sådan forstod jeg det ihvertfald. Talelæreren fra PPR Valby var glad for at sende os tilbage til PPR Amager nu hvor vi har meldt hende ud af børnehaven. Og vi har mødt PPR Amager tidligere og heller ikke der mødt nogen forståelse for hvordan man fremmer autistiske børns sproglige og kommunikative færdigheder.

Det er sørme godt at jeg selv kan læse bøger. Jeg var lige ved at give hende nogle litteraturhenvisninger. Men jeg ville nu meget hellere have professionel hjælp til hvordan jeg selv kan støtte min datter.

Speech Therapy for Autism: The Basics

Ingen kommentarer: