30 april 2009

Hvis mit barn var en blomst

Solen skinner. Kom maj du søde milde! Jeg gider ikke længere at cirkle omkring alt det som ingen gør. Jeg vil meget hellere se lyst og gribe nu'et og chancerne som de byder sig.

Vi er lige kommet glade hjem fra en af byens dejligste legepladser. Der er boller i ovnen og mens jeg venter på bollerne vil jeg lige skrive lidt her. Om blomster og børn og blomsterbørn.

Kender du udtrykket mælkebøttebørn? Det er en betegnelse man bruger om børn som klarer sig trods svære opvækstvilkår. Landsforeningen LEV bruger forglemmigejen som symbol for deres sag og børn med udviklingshæmning. Smukke blomster - dejlige børn. Det passer godt sammen.

Men hvad med vores blomsterbørn? Hvilken blomst ville kunne symbolisere børn indenfor autismespektret. Det har jeg tænkt lidt over i dag og mit bud er valmuen. Valmuen er krøllet, intens og farverig. Den trives i det vilde og er ikke velegnet til buketter. Og så er det drømmenes blomst.



Men hvad siger du? Måske har du et bedre bud på hvilken blomst der bedst symboliserer børn indenfor autismespektret?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, krøllet, intens, farverig og skrøbelig. Sådan er min blomst ihvertfald!

Anonym sagde ...

Ja, krøllet, intens, farverig og skrøbelig. Sådan er min blomst ihvertfald!