04 maj 2008

Analytisk tilgang (DDT) lover godt

Det lader til at mine indlæg om "Den Dybe Tallerken" bærer frugt. Kæresten og jeg satte os ned og besvarede samtlige spørgsmål og jeg synes vi nu er meget mere afklarede med hvor vi kan gøre en forskel på kortere eller længere sigt. Lige så snart jeg får lidt tid laver jeg et et lidt uddybet spørgeskema som PDF og lægger ud her på siden, så I måske også kan få nytte af det.

Vi aftalte også at evaluere hver eneste fredag når datteren sætter sig og ser Disneyshow.

Det vi nåede frem til var bl.a.:

Hendes styrker er:
Humor, hviler i sig selv, talent for at lære udenad, rytmisk sans, god koncentrationsevne, en eller anden form for sproglig, visuel og intrapersonel intelligens

Vi skal undersøge:
- hvad 5-årige piger typisk leger
- hvordan er man en ven - når man er 5 år - og en pige?
- nøjagtigt hvad hendes sproglige vanskeligheder består i
- hvad der skal til for at være skoleklar
- hvordan man øver finmotorik (især at holde rigtigt på en blyant)

Vi skal være opmærksomme på:
- følesans, høresans (eksperimentere med musik) og måske smagssans

Indsatsomåder:
- Selvværd
- Selvhjælpsfærdigheder
- Almindelig gode manerer (især bordmanerer)
- Legefærdigheder
- Samtalefærdigheder
- Finmotorik
- Initiativ, motivation og interesser
- Opmærksomhed

Vi er enige om at det langsigtede mål er at hun skal kunne klare sig i den almindelige verden uden støtte og det kortsigtede mål er at hun bliver skoleklar.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det lyder ret interessant. jeg vil se frem til at det kommer. Lyder som noget det ku være godt at gennemgå inden møder i børnehaven fx, så samtalen bliver mere i lige balance mellem ude og hjem.

Fuld af gode ideer er du. Hvad med at starte din egen konsulentvirksomhed?

KH Gitte