06 maj 2008

Headhunt mig!

Jeg vil gerne være støttepædagog for førskolebørn indenfor autismespektret i København. For at være støttepædagog behøver man ikke at være pædagoguddannet, men kan for så vidt komme lige ind fra gaden. Der er ikke nogen støttepædagoguddannelse eller specialpædagoguddannelse i Danmark, så vidt jeg er orienteret. Der er eller masser af teori at kaste sig over, når man bare tænker på autismespektret. Og hvis man antager at een ud af 150 har en autismespektrumforstyrrelse så skulle der også være mulighed for at finde et job bagefter.

Men nu er det ikke sådan. Som det er nu kan man komme lige ind fra gaden. Og det er egentlig noget hø, men det er lige hvad jeg gerne vil benytte mig af. Jeg er i fuld gang med at sætte mig ind i teorien og praktisk erfaring har jeg også herhjemme fra. Men jeg forestiller mig at noget mere praktisk erfaring ville kvalificere mig bedre til at komme i betragtning til disse job, så jeg gik ind i en af specialinstitutionerne i København og spurgte om jeg måtte komme i virksomhedspraktik der i en måned. Det er ikke noget der koster børnehaven noget. De havde det op på et møde i forgårs og i går fik jeg så at vide at de sagde nej. En måned er for kort tid til at lære mig op, og de har de sikkert ret i, men hvor får jeg så erfaringen fra? Måske er de til at forhandle med, hvis jeg sætter tiden op? Eller måske skulle jeg prøve de to andre specialinstitutioner. Eller basisgrupperne. Eller også skal jeg se bort fra at jeg kunne bruge noget praktisk erfaring? Jeg har måske alligevel mere at byde ind med end så mange andre ansøgere. Og så kan jeg lide børn.

Efter sigende skulle det være svært at finde støttepædagoger. Hvem står lige og mangler en?

6 kommentarer:

Mona sagde ...

Tak, tak....

Anonym sagde ...

Ja, altså - vi kunne bruge en til Junior, men vores kommune vil ikke afsætte de ressourcer det kræver!

Men held og lykke med din søgen. Jeg krydser fingre for at det lykkes for dig; for du må være guld værd for det barn og den familie, der får lov at få dig som støttepædagog!

Hilsen
Juniors mor
Den stille pige

Mona sagde ...

Komplimenter preller ikke af på mig :-)

Jeg er bange for at det er sådan mange, mange steder at der spares på støtten. Man kan lige så godt indstille sig på at gøre det til en automatisk del af enhver ansøgning at man ansøger og får svar og så klager man. Nemmere sagt end gjort, ikk?

Anonym sagde ...

Hej Mona
Jeg har netop set en stillingsannonce på et netværk, jeg ikke kan linke til. Så jeg vil maile den til dig, men jeg kan ikke finde din adresse?
Venlig hilsen Rikke

Mona sagde ...

Tak, det må du meget gerne. Min adresse er postmaster@spektret.dk eller monanda@gmail.com - det står allernederst på alle sider - og det står også på velskomstsiden.

Handymor sagde ...

hej Mona

Jeg kan godt se fremgangsmåden Søg, svar, klag. Husk nu bare at du ikke skal klage når du får bevilget det søgte ggg. Vedr. Job, så klø bare på og lad dem ikke slippe så let. Basisgrupperne må da elske en autodidakt som dig, og så baner du vej til støttepædagog arenaen samtidig.
kh. Handymor