21 maj 2008

Stress

Igen og igen læser jeg at børn med autisme er særligt modtagelige for stress.

Den tidlige stress hos børn viser sig ved:

  • humørsvingninger
  • koncentrationsbesvær
  • urolig søvn


Hvis stressen står på i længere tid, så vil symptomerne udvikle sig til:


  • mavepine
  • ondt i hovedet
  • afføringsbesvær
  • svimmelhed
  • tristhed
  • aggressivitet


I første omgang er det naturligvis de voksnes opgave at holde øje med tegn på stress og gøre det der skal gøres for at minimere stressfaktorerne - uden at fjerne alle udfordringer. Men på længere sigt vil det være rigtig godt at lære børnene at passe godt på sig selv.

Hvordan lærer man børnene at være opmærksom på hvornår noget er for stressende for dem? Hvordan lærer man dem at sige fra overfor det de ikke kan magte?



Læs mere:

3 kommentarer:

Firserdigteren sagde ...

Jeg går ud fra, at det at få en lillebror må være en stressfaktor for en autistisk dreng på fire (der også lige har gennemlevet en skilsmisse). Jeg kan ikke få min søn til at tøjle sin aggressivitet og jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind. Han er ellers så kærlig og glad, men han er konstant over sin lillebror.
Svært at fjerne stresskilden er det i hvert fald, selv om han da får alenedage med os begge.
Fin blog!

Anonym sagde ...

Tak :-) Jeg synes også rigtig godt om din blog, så jeg har tilladt mig at linke - kik ude i højre spalte.

Jeg kender slet ikke noget til det man kalder "søskendeproblematikken" da Katinka er og forbliver enebarn - og snotforkælet. Men det er uden tvivl en stressfaktor for ham.

Firserdigteren sagde ...

Selv tak igen! Jeg håber bare ikke moren falder over linket! ;o)
Min blog handler jo mest om mig selv, men selvfølgelig fylder den lille skat meget i mit liv.