08 maj 2008

"Den neurotypiske teori om de andre"

Ditte Rose Andersen har skrevet speciale bl.a. om hvad der sker når autismeteorierne betragtes ud fra en socialpsykologisk synsvinkel og det er ikke et kønt syn. Men en tydelig magtstruktur, i kategoriseringen af den normale og afvigeren, der ikke gør plads til de forklaringer, der kunne være på afvigelsen, eller de fordele, som autisten ser i dem.

Artiklen "Den neurotypiske teori om de andre" finder du i Information og specialet "Stereotype og særegne - om forståelser af autisme og positionering af autistiske subjekter" kan bestilles på biblioteket.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Mona,

jeg har fra tid til anden læst med på din meget fine, rørende, tankevækkende og inspirerende blog. Så jeg blev rigtig glad, da jeg så, du havde linket til Informations artikel om mit speciale.
Og glad for formuleringen omkring, hvad der sker, når man betragter autismeteori ud fra en socialpsykologisk synsvinkel: "Det er ikke noget kønt syn." Det er lige på kornet.
Man kommer let til at tage det for givet, at bestemte måder at forstå, undersøge og kategorisere på, er de rigtigste, fordi kognitionspsykologien, hjernforskningen og psykiatrien nu en gang har sat sig så tungt på beskrivelsen af autistiske mennesker.
Men så er det, at man heldigvis møder alt det andet (alt det, der ikke rummes godt i den eksisterende teori)i mødet med mennesker (autistiske børn og voksne og deres forældre, pædagoger, lærere og så videre) - herunder din glimrende blog. Tak for det!


Venligste hilsner
Ditte Rose Andersen

Anonym sagde ...

Kære Ditte,

Jeg har bestil dit speciale og glæder mig til at læse det. Tak