20 maj 2008

Kan børn med autisme tåle pædagogstrejken?

Morten Carlssen, formand for Landsforeningen Autisme udtaler i en artikel i Politiken "»Der er måske ikke tale om liv og død. Men der er tale om børn, der ikke har mulighed for at forsvare sig. De har en meget struktureret hverdag med faste mønstre og faste kontaktpersoner. Når hverdagen pludselig ændres påvirker det børnene, så de bliver selvdestruktive« Han mener at BUPL skulle have oprettet et nødberedskab, der kan tage sig af børnene.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene. Der er nok enkelte børn hvor det er et reelt og stort problem, men en stor del af problemet er for mange af børnen skabt af den pædagogiske tilgang hvor der lægges uhyre stor vægt på struktur og forudsigelighed. Når børnene gennem årene vænnes til at alting skal foregå nøjagtigt ens hver dag, så ER det naturligvis overvældende når det pludselig sker noget andet. Måske kunne man prøve at vænne børnene til at agere i det kaos der hersker i den her verden. Forsøge at udvikle deres fleksibilitet.

Og her er strejken naturligvis noget af en kold tyrker. Men, kære forældre, prøv at styre jeres eget behov for struktur og tag det som en chance for at lære børnene noget om at ting forandrer sig - hele tiden.

Og ja, autistiske børn kan ikke forsvare sig, men det kan typiske børn heller ikke. Det er derfor de har brug for voksne - også voksne der synes det er en god idé at arbejde som pædagoger i fremtiden.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

En lille bøvs herfra (undskylder på forhånd):

Jeg synes overhovedet ikke om strejke som aktionsform, og når de tager svage grupper som ofre står jeg helt af: børn, ældre, syge, enlige forældre måske uden stort netværk.(Hvem fanden skal passe deres børn???)

Jeg er med på at pædagoger skal have mere i løn. Men de får det ikke ved at strejke. Og jeg er enig med Morten Carlsson her - men udvider det til alle børn, og deres forældre. Jeg priser mig egoistisk lykkelig lige nu for at jeg bor i Kbh, som ikke er strejkeramt. Mine kollegaer her i min arbejdskommune er fandme på den! Den er strejkeramt - først pæd.medhj. og pædagoger.

For nogen kollegaers vedkommende bliver det jo nok til at sommerferien aflyses og feriedagene holdes nu pga strejken. Og hvad så til sommer...

Nej, strejker er alt for aggressive og rammer ofte de forkerte.

Jeg er helt, helt med på events, happenings, opråb, synlighed... lege i hverdagen som aktionsform. (a la Kulørte Klat i gamle dage)

Jeg skrev ikke om autisme. Beklager, men mit fokus var lige et andet sted.

Men jeg ville ikke have min søn med autisme med på arbejde under strejken. Det er mit job slet ikke gearet til. Og jeg heller ej :o)

Fortsat god dag herfra, kh Gitte

Mona sagde ...

Strejken HAR ikke noget med autisme at gøre. Så hvorfor skal der oprettes nødberedskab til børn med autisme?

Alle børn eller ingen børn, så langt er vi enige.

Selv fortsat god dag :-)

Og kommentarer om andet end lige autisme er altså også velkomne her.

Anonym sagde ...

Strejken er katastrofalt for mange autistiske børn. min søsters teenager søn har kradset sig selv i ansigt og knaldet hovedet ind i muren fordi hele hans strukturede hverdag er vendt op og ned. Han er meget voldsom autist, og min søster er så frustreret at hun har set sig nødsaget til at indlægge sin søn på ungdomspsykiatisk hospital. Så kom ikke og sig at vi skal " Forsøge at udvikle deres fleksibilitet "..det er ydeligt at du ikke ved hvad du taler om.

Mona sagde ...

@ anonym

Tak for din kommentar - jeg har svaret i indlægget Nuancer ovenfor.