02 maj 2008

DDT - beskrivelse af omgivelserne - 4

Som forælder til et barn med en autismespektrumforstyrrelse kan man ikke komme udenom at være den der sidder som tovholder for enhver indsats. Det er fordi man er den der er mest engageret, det er fordi man er den der kender sit barn bedst, det er fordi man er den der vil være der for barnet lang tid ud i fremtiden og har været der i fortiden. Det er dig der skal sørge for at stykke en indsats sammen der tager højde for dit barns særegenhed. Og det er dig der skal sørge for at indsatsen ændres i takt med at dit barn udvikler sig.

TID

a: Hvad har allerede været forsøgt
- hvordan virkede det?

b: Hvad er i gang
- hvornår evalueres det?

c: Hvad er formålet
På kort sigt?
- denne uge
- denne måned
- dette år
- inden næste skift (f.eks. skolestart, flytning, lillbrors fødsel)
På lang sigt?


RESSOURCER
a: Tid
- Hvordan ser en typisk dag ud
- Hvor kan der indføres "træning"
- Kan vi skaffe mere tid?

b: Penge
- Har vi penge til at få andre til at stå for dele af "træningen"?
- Har vi penge til materialer?
- Kan vi låne penge/materialer?
- Kan vi få det bevilget?
- Hvad kan vi gøre billigere?
- Hvilke gratis muligheder er der?


MENNESKER

a: Den nære familie
- har vi en adfærd der matcher barnet
- har vi et temperament der matcher barnet
- hvor lang tid kan vi afsætte hver dag hvor vi er fuldt koncentreret om opgaven - hvad skal der til for at rammerne for det er gode nok?
- er vi selv i stand til at lære barnet det hele
- hvilken viden og hvilke færdigheder mangler vi
- hvordan får vi det?
- hvem kan ellers gøre det der skal til?

b: Søskende
- er der problemer
- hvordan bliver det et godt søskendeforhold

c: Andre børn
- venner?
- hvordan leger barnet med ét barn?
- i en lille gruppe?
- i en stor flok?
- yngre, ældre eller jævnaldrende børn?
- piger, drenge
- hvilke lege?
- hvilken rolle tager barnet i legene?

d: Den øvrige familie
- hvem kan engageres?
- hvad kan de bidrage med?
- hvilken viden og hvilke færdigheder mangler de
- hvordan får de det?

e: Børnehave/skole
- hvilket tilbud får dit barn der?
- Hvad er børnehavens/skolens hensigt med den pædagogiske indsats?
- Hvordan evaluerer de deres egen indsats?
- Er de interesseret i at samarbejde med forældrene?
- Informerer de om hvad de gør?
- Hvordan fordeles opgaverne mellem børnehave og hjem?

f: Andre fagpersoner
- Hvad gør de?
- Virker der?
- Hvad kan vi lære af dem?

g: Andre
- Hvem ved at barnet har en diagnose?
- Hvem skal vide det?


STED

a: hvilke kulturelle normer skal barnet leve op til?

b: er der forskellige forventninger forskellige steder i barnets hverdag?

PRIORITERING

Hvordan vil du prioritere de enkelte områder i forhold til hinanden?

Ingen kommentarer: