29 maj 2008

Demokrati i børnehøjde

For nylig var der en debat i Danmark om hvordan vi lærer de små børn om demokrati. Nu er der en lærer fra Florida der har fundet en metode. En metode der også kunne forberede små børn danske børn på hvad demokrati vil sige i Danmark. I USA starter børn i skole tidligere end i Danmark så hun var klasselærer i en børnehaveklasse med 5-årige børn. I klassen var der en dreng med autisme. Læreren satte drengen foran de andre børn og spurgte de andre hvad de ikke kunne lide ved ham, hvorefter de stemte om om han skulle blive i klassen eller ud. Han belv stemt ud med 14 stemmer mod 2. Demokrati for begyndere.

Kilde: Nyhedsavisen i dag

PS: Og når indlægget f.eks. får denne kommentar med, så er det jeg tænker at der er LANG vej endnu:

"Måske har forældrene også et ansvar for at sætte barnet i en normal skole i stedet for en for mindre kvikke/intelligente."

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uf, hvor er det en grum historie. Hvor er det forfærdeligt at udsætte et i for vejen sårbart barn for det. Så vidt må det ikke komme her!

X@Mor sagde ...

Læreren er heldigvis ikke støttet af skolen, men er pt suspenderet.

Dit indlæg understreger at det er meget vigtigt at være obs på at mobning kan komme både fra børn OG fra de voksne der omgiver dem.

Og jeg bliver bange for skolevalg...igen-igen

Anonym sagde ...

Jeg forstår godt, hvordan du har det med det skolevalg (eller bilder mig ind, at jeg forstår dig). Det er så mange timer hver dag de næste mange år, at barnet skal være i skolen, og det er så vigtigt, at barnet ikke bliver holdt uden for, men at det oplever, at det bliver forstået og at det er en del af fællessskabet. Og det er alles ansvar - lærere, elever, forældre, skoleledelse.

Er det planen, at Katinka skal begynde i børnehaveklasse august 2009?

Anonym sagde ...

Åh, sikke en "bøf" - det er ikke Mona, der skriver den kommentar - Sorry, Gitte og Mona!

Men Gitte - er det planen, at din søn skal begynde i børnehaveklasse til august 2009?

Anonym sagde ...

Jeg svarer lige alligevel. Ja, det er meningen at Katinka skal starte i børnehaveklasse i 2009 i fald og såfremt. Og vi er også godt nervøse over det - jeg husker ikke ligefrem min egen skoletid for noget godt. I dag skal vi have et møde med PPR-psykologen om skolestart.

Anonym sagde ...

Forstår så udmærket, at I er nervøse. Men selvom din skoletid ikke var god, så behøver det ikke gå sådan for din datter. Hun har jo en meget opmærksom mor, der vil kæmpe for hende. Og hvis det viser sig, at det første skolevalg ikke er det rigtige, så må I finde en anden og bedre. Det er selvfølgelig slet ikke spor nemt.

Jeg ved det. Har været der selv.

Vi tror dog, at det tilbud vores søn har fået fra 1. klasse, vil være det helt rigtige, og at det - forhåbentlig! - betyder, at han ikke skal skifte skole igen.

Anonym sagde ...

Jeg håber mødet med PPR går, som I ønsker. Og at PPR psykologen er tillid værdig. kh Gitte

Mona sagde ...

Tak, det gik fint med mødet med PPR psykologen. Vi har allerede fået den først tid til kognitiv testning i næste uge!

God weekend - jeg håber massagen og healingen gjorde dig godt

Firserdigteren sagde ...

Hvorfor tror så mange folk at autisme = retarderet? De flestes referencer er tilsyneladende begrænset til Rain Man - og han var endda ikke en gang retarderet! Hvor kommer det fra? Det er virkelig trættende.

Anonym sagde ...

Så vidt jeg ved forholder det sig sådan at 75% af de der har en autismediagnose faktisk også ER retarderede (for flere af disse børns vedkommende kan deres IQ bedres betydeligt med den rette indsats). Så er der 25% med HFA (højtfungerende autisme) som ikke er retarderede - og dem er der ikke mange der kender til.

Da vi fortalte PPR-psykologen at Katinkas "IQ" var indenfor normalområdet sagde hun også prompte: "Er det så ikke asperger?" Så uvidenheden om det her er ikke kun i den almindelige befolkning. Der er vist en masse oplysningsarbejde foran os.

Trættende? Meget! Hvor kommer det fra? Mangel på interesse, vil jeg tro.

X@Mor sagde ...

Jeg lagde mærke til, at Kirsten Callesen slog tallene sammen vedr. IQ for IA og AS' vedkomemnde. Og så så billedet sådan ud: 25 % retarderede og 75% normalt-højtbegavede.
Jeg tjekkede lige tavlen en ekstra gang, for tallene "vendte pludselig på hovedet" og jeg kender de samme tal som du.

Siger en masse om at vælge perspektiv..

Eller det ikke netop dette diagnostikkerne er gået i tænkeboks omkring? Ved du mere om det - at der tales om at sammenstemme diagnosekriterierne?

Ditte Rose Andersen sagde ...

Rystende og hjerteløst. Og tankevækkende i forhold til, hvilke valg, man egentlig giver børn, og hvor man retter deres opmærksomhed hen. Det slår mig bare, hvor meget børn har brug for ansvarlige voksne, der viser, at vi alle har ansvar over for hinanden, og at vi har et ansvar for at ville se det gode i hinanden og se de ting, vi kan bruge hinanden til. Og det slår mig, hvor meget voksne har mulighed for at skrue op og ned for ekskluderende mekanismer.