23 april 2008

Autisme eller asperger

Er der nogen væsentlig forskel på autisme og asperger eller er det bare endnu en gang begrebsforvirring, der slører mere af sagens kerne end den afdækker?

Jeg har lige læst følgende påstand: ""Unlike people with autism, who are disinterested in the world around them, those with Asperger's want to be sociable and enjoy human contact." Og jeg kan bare ikke tilslutte mig det. Jeg kan også huske at jeg har læst den stik modsatte påstand et sted på et tidspunkt, at de med asperger har mere sprog, men at de med autisme skulle være mere interesseret i sociale relationer. Faktisk kan jeg kun komme i tanke om een ting der for alvor skiller autisme fra asperger, nemlig det diagnostiske; om man har talesprog før man fylder 3 år eller ej.

Hvad er forskellene egentlig?

Jeg kan slet ikke lide når det bliver gjort til finere at have asperger end autisme. Det minder mig lidt for meget om den typiske minoritetsstrategi; "Ja, jeg er underlig, men se, de der er mere underlige end jeg er, og så er jeg da lidt god nok alligevel, ikk?". Den er en rigtig taberstrategi for alle parter.

Ingen kommentarer: