13 april 2008

Talende hoveder

Jeg har nu altid syntes at jeg var på bølgelængde med Talking Heads. Jeg har egentlig ikke været en rigtig fan, indtil jeg for nyligt fandt ud af at David Byrne sikkert har aspergers. Kindred spirits. Jeg genkeder ihvertfald meget af mig selv i hans Letterman interview nedenfor og jeg har fået en Talking Heads CD som nok er den jeg hører allermest i disse dage. Nogle gange lytter jeg efter tegn på asperger i teksterne, men for det meste nyder jeg bare musikken og teksten uden bagtanker. F.eks. denne her.




På David Byrnes hjemmeside fortæller han lidt om rygterne om at han skulle have aspergers:

For three years, Byrne has been keeping a journal on his website, by turns revealing and thought-provoking, always with more questions than answers. "I was a peculiar young man," he wrote last April. "Borderline Asperger's, I guess."

"I'd only heard of Asperger's a few years ago," Byrne says now, "when a group out of Stanford proposed a spectrum that goes from autism to Asperger's to sort-of-good-at-math. I thought, 'Wow, I see a lot of myself in that.' Not that I was good at math, but I could be very focused on certain projects, and painfully shy - although I'd get up on stage, and then be incredibly shy the minute I stepped off.

"And it fits that at some point, after a couple of decades, it wears off. I thought that the bits of therapy I've had, and making an effort to be more social, really paid off, but it could just be that it wears off by itself."

There is a small paper sign stuck to the door of Byrne's studio. The writing is childish and the sentiment anti-social: "Do not enter my personal space, you are not welcome since your presence interferes with my lifestyle and gives me a headache."


Er det en provokerende tanke, den der med at man kan vokse fra aspergers?

Her bliver han interviewet af David Letterman og hvis man kikker efter tegn på asperger skal man ikke lede længe, vel?



Og det var så min søndagshilsen til Sårbarhedstesten som skriver om Tommy og autisme.

Ingen kommentarer: