21 april 2008

Stephen Wiltshire

I London bor Stephen Wiltshire. Han kan tegne! Og han kan huske hvad han ser og gengive det i sine tegninger, f.eks. London set fra luften. Han er faktisk et geni til netop det. Det er store ord, men ikke for store i dette tilfælde. Stephen Wiltshire har sit eget kunstgalleri i London og han har en hjemmeside, som du SKAL ind og kikke på.

Nyhedsavisen har en artikel om ham i dag. Stephen Wiltshire har autisme. Nyhedsavisen skriver at "autisme er et handikap, der gør, at hjernen udvikler sig forkert og har svært ved at fungere i sociale sammenhæng." Den sidste del skriver jeg gerne under på, men jeg er ikke køber ikke umiddelbart den sidste del. Jeg kan godt selv høre at jeg lyder frygteligt politisk korrekt, men jeg vil hellere kalde det "anderledes" eller "atypisk" end "forkert". Det er en svær diskution og jeg kommer sikkert til at skrive mere om det fremover, men for lige at tage lidt hul på den i dag, så synes jeg lidt at jeg står mellem to stole - der ihvertfald umiddelbart står ret langt fra hinanden. Den ene stol som jeg gerne vil sætte mig på hedder "neurodiversitet" og den anden "ABA". For et par dage siden kunne jeg pludselig se hvordan de to stole kunne slås sammen til en behagelig sofa jeg kunne slænge mig på, men nu har jeg glemt det igen.

Hvordan kan man kalde det en fejl? Jo, hvis nu årsagen til autisme viste sig klart og tydeligt at være en eller anden form for miljøforgiftning, så ville det være svært at holde fast i neurodiversiteten. Men jeg tror ikke på sådan en entydig forklaring. Er det en fejl ikke at være som gennemsnittet? For så er det også en fejl at være eminent god til at tegne. Eller kan man sige at det gennemsnitlige mennesker er funktionshæmmede når det kommer til tegning? Faktisk sender vi jo særligt begavede børn i specialklasser og specialskoler.

Det er klart at man får problemer hvis man ikke er som gennemsnittet sådan som Danmark og de fleste andre lande fungerer nu om stunder. Men det er samfundet der udvikler sig forkert, når der ikke er plads til at mennesker kan være forskellige. Jeg kunne ønske at samfundet ændrede sig, men mens jeg venter på (r)evolutionen, så kan jeg kun hjælpe min datter til at lære at klare sig i en verden, hvor der ikke er plads til at være ret meget anderledes end det typiske.





Ja, undskyld hvis jeg ikke tænker så klart i dag. Jeg er temmelig træt, for i går holdt vi familiefødselsdag om formiddagen og børnefødselsdag om eftermiddagen. En fantastisk dejlig dag :-)

1 kommentar:

Ivar T sagde ...

Jeg sitter ganske komfortabelt med nevrodiversitet.

Jeg er kanskje kritisk til hvordan ABA blir gjennomført, men ser nytten i det.

Kristina Chew er en kjent aktivist som er støtter av både nevrodiversitet og ABA.