16 april 2008

Når det ikke er sort og hvidt

I Kristeligt dagblad læser jeg her til morgen at mere end 100.000 britiske børn mellem 3 og 12 år kunne undgå at få ADHD, hvis de kunstige farvestoffer blev forbudte.

Der er sikkert noget om det. Azofarvestoffer kan sikker få mennesker til at bliver mere urolige. Og selvfølgelig skal de bare forbydes. Hvorfor skulle de ikke?

Men... når sådan en historie kommer ud, så sidder forældrene tilbage med et forklaringsproblem. "Nåe, så din søn har ADHD? Så er det jo bare fordi du giver ham for meget slik. Og det skal du bare lade være med!"

Jeg er temmeligt overbevist om at det ikke er SÅ simpelt.

2 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Hej Mona
Enig! Jeg har en kollega der har stukket mig denne her i næsen alt for mange gange:
http://www.kernesundfamilie.dk/autisme/

Det er dejligt for dem og fantastisk at det er sket. Jeg er helt til kostomlægning og anden alternativ livsstil - jeg gør det selv på mit eget niveau - men selve formuleringerne omkring kost og autisme synes jeg er virkelighedsforvrængende.

Det er trist når man som mor til en dreng autisme gør det allerbedst for sin søn og samtidig også skal have sådannoget stukket i næsen.

hjemmemortil9 sagde ...

Ja, jeg vil bare suppelere med min harme over at netop Kernesund nærmest har frarøvet alle de forhippede læsere netop deres kernesunde fornuft.... for HVOR var de forældre i denne fagre nye bog førhen, HVAD fik de deres dage til at gå med, HVORDAN var deres tilgang til sønnen og hans problemer FØR de fik en idé at gå ind i hele hans lille liv, satse påd et og drive profit ud af dette emne, at redde sit autistiske barn!!????
Jeg syne sdet er harmdirrende at det der i mine øjne er noget vi alle godt ved og absolut i revolutionerende nyt skal sælges som om de har HELBREDT deres søn!!! Og dermed er der så også sået frø til at vi forældre til autistiske børn atter engang kan få et åg af traurighed og samvittighedsnag over at det jo nok er os selv der ikke VIl hjælpe vores børn ...vi ku jo bare spise efter alle principperne i deres bedstseller..... hip hip og hu hej hvor det går!
Det er alt sammen noget vi alle godt ved er sundt for os ALLE - vi lever i forvejen efter langt de fleste af principperne i bogen, vores børn er fuldammede i årevis og vi har 4 børn med ÆGTE cøliaki og lever med den glutenfrie diæt... - men at de så formår at få en glad og tilpasset dreng ud af deres nærvær og påstå at dét hænger mere sammen med deres bordeline-agtige-tilgang til kost end med det faktum at deres dreng mest nyder godt af deres fulde opmærksomhed, deres nærvær og deres seriøse tilgang til deres og deres drengs liv og daglige samvær,dét synes jeg fandme er TRÆLS!!!!!