09 april 2008

Mobning

Bertel Haarder gør det, kronprinsesse Mary gør det, og jeg gør det også. Hvad gør vi? Vi står sammen mod mobning. Jeg skrev til dem, altså ikke Bertel og H.M.Mary personligt, men bagmændene M/K for at opfordre dem til også at rette fokus mod de spektrumbørn, der er enkeltintegreret, det fylder nemlig meget i mine tanker i disse dage, dels pga. filmen Ben X og dels pga. Den stille Pige og Junior. I dag fik jeg et godt svar og jeg håber at nogle af jer, der har det inde på livet vil tage imod denne opfordring:


Kære Mona Andersen



Mange tak for din mail. Det er nogle væsentlige ting, du påpeger. Vi er opmærksomme på, at nogle grupper i forvejen er udsatte, fx nogle handicappede og nogle etniske minoriteter. Vi har ikke specifikt taget disse emner eller problemstillinger op, fordi vi ser mobning som et stort problem, der SKAL håndteres, stoppes og findes en vej ud af, UANSET hvem det går ud over. Mobning er et komplekst fænomen, der jo ikke eksisterer uafhængigt af andre faktorer. Vi har (og kan nok heller ikke) ikke beskrevet alle disse faktorer, men tager med glæde imod sådanne henvendelser som din, fordi vi så har mulighed for at formidle perspektivet. Vi kan jo evt. omtale og linke til den film, som du nævner.



Hvis du vil give dit budskab videre, kan du under indgangen for Forældre give et godt råd til andre forældre, eller du kan give et godt råd til skolens ledelse (som kommende forælder) om at være opmærksom på problemstillingen for disse børn. Følg links:

http://www.sammenmodmobning.dk/
neobuilder.2008021215221637300056898.html


http://www.sammenmodmobning.dk/
neobuilder.2008021112191613400020025.html




På Danmarks Pædagogiske Universitet er der et forskerteam, du evt. kan tage kontakt til med dit fokus. Jeg kan ikke garantere, at de vil tage problemstillingen op, men jeg ved, at de samler på forskellige cases, der kan medvirke til at belyse mobningens kompleksitet. Se link:

http://www.sammenmodmobning.dk/
neobuilder.2008012909311568400016589.html




Jeg håber, din datter får en god skoletid, når den tid kommer.



Med venlig hilsen

Karin M. Villumsen

Konsulent

2 kommentarer:

X@Mor sagde ...

Tak for dine initiativer, Mona. Synes din indsats er fantastisk.

Anonym sagde ...

:-) Tak skal du have, Gitte. Jeg håber bare det batter.