29 april 2008

Spasser

Jeg var i jobklub i dag for jeg er nemlig ledig. Vi præsenterede os selv bordet rundt og jeg fortalte at jeg søgte job som støttepædagog for førskolebørn med autisme eller asperger, fordi jeg var blevet meget optaget af det område siden min datter fik diagnosen.

En kvinde spugte så: "Må jeg spørge hvor gammel din datter er?"
Jeg: "Hun er 5 år"
Kvinden: "Hvordan kan man vide så tidligt at de er spassere?"

Jeg var ved at falde ned af stolen, men fordi jeg har et meget roligt gemyt svarede jeg: "Min datter er ikke spasser, hun har ikke spastiske lammelser. Hun har autisme og det opdager man f.eks. ved at hun leger anderledes med andre børn og hendes sprog er forsinket." Hvordan havde du reageret?

Jeg viste en anden deltager denne hjemmeside og hun kom med konstruktiv kritik, men hun sagde også ord som "sygdom", "sørgeligt" og "hvor er det synd". Det har jeg også svært ved at forholde mig til.

Disse oplevelse - i en jobklub for akademikere - har læst mig, at der åbenbart er nogle i dagens Danmark, der ikke har nogen anelse om hvad autisme er. Hvordan når vi ud til dem, inden de lader deres uvidenhed gå ud over vores børn?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Gitte

Det er sødt af dig at forsvare kvinden, men hun har umiddelbart hverken alderen eller personlighed til at slynge om sig med moderne slang.

Kh

Handymor sagde ...

hej Mona

Jeg kan godt forstå du var ved at falde ned af stolen! Jeg ved ikke helt hvordan jeg selv ville have reageret, men sikkert lige så pænt som dig! Jeg har svært ved at tro på at hende kvindemennesket lever i en hverdag hvor INGEN i hendes omgangskreds falder uden for normal billedet og så stakkels disse mennesker. ud af de får mennesker jeg har fortalt om sønnes vanskeligheder, var der også nogle der ikke vidste hvad asperger var. Alt afhængig af personen der spørger har jeg enten "pralet med" at det var en normalt- eller højtbegavet autist eller sammenlignet med Rainman. Sidst nævnte giver nok flest billeder, men lever ikke helt op til virkeligheden. Sønne har ikke sterotype handlinger eller speicelle obersvationsevner.

Hvis du finder den "hurtige" forklaring, der kan lukke munden på folk der tænker spasser, så håber jeg du deler med os andre.
indtil da, kan vi jo så bare glæde os over at vores unger er klogere end så mange andre....

kh. Handycmor