02 april 2008

Jeg er glad for at det er autisme-dag i dag. Jeg har selv en dreng med en autisme-diagnose. Jeg har lige været igennem en proces, hvor jeg ville fortælle om det i børnehaven til de andre forældre. Hospitalet og børnehaven ville have, at jeg sagde kontaktforstyrrelse. Og til at begynde med gik jeg med på "ord-legen" og valgte selv ordet kommunikationsvanskeligheder. Til sidst skar min fornuft igennem, og jeg skrev en tekst, hvori jeg fortalte, at min søn havde fået diagnosen højtfungerende autisme. Det er jeg glad for, at jeg gjorde.

Jeg har kun fået positive reaktioner fra de andre forældre. Børnehaven og hospitalet fik, i al deres venlige hjertevarme beskyttertrang overfor min søn – og mig måske - skabt et tabu for mig. Jeg er glad for at jeg brød med det. Jeg ønsker, at vi alle tør bryde med vores fordomme og tabuer - også angående autisme. Jeg tror, hjemmesider som Spektrum og alle bloggene er med til at nedbryde tabuet.

Og når det så er sagt, så jeg lige på den danske/nordiske FN-hjemmeside. Jeg kunne ikke finde noget om 2.april og autismedagen her. Så der er bestemt lang vej endnu…ihvertfald i Danmark...

1 kommentar:

Michael sagde ...

Hej Gitte

Jeg er glad for at du valgte at kalde din søns handicap for dets rigtige navn, og ikke indhylde det i mere udvandede betegnelser.

Det er så sindssygt vigtigt at vi forældre tør stå frem og fortælle om autismespektrumforstyrrelser, hvad det betyder for vores og vores ungers liv.

Vi forældre, må af alle, ikke blive berøringsangste. Vi skal tværtimod turde stå frem og sige: "Ja, min datter har autisme, og hvad så? Hun er stadigt et vidunderligt menneske der kun fortjener det bedste"!

Jeg sætter personligt en ære i at være så hudløst ærlig som muligt når jeg taler om min datters autisme. Jeg har til dato endnu ikke oplevet én eneste negativ reaktion. Og jeg tror på at det er vejen frem for en bedre forståelse og accept.