17 april 2008

Mødrene ud af køleskabene

"Er du mors lille dreng - anden del" vises kl. 20 på tv2. Jeg har ikke set første del og jeg ved ikke om jeg rigtig har lyst til at se anden del lige om lidt, men jeg er temmelig urolig over denne reaktion på udsendelsen, som man kan læse i Kristeligt Dagblad:

Børnepsykolog John Aasted Halse har længe efterlyst større mod til at fjerne børn umiddelbart efter deres fødsel og peger på, at de skader, barnet får, hvis det overlades til forældre, som ikke magter det, er både indvaliderende og livslange.

– Der er ikke tale om småskavanker, men om dybe psykologiske skader, der betyder, at barnet vender sig indad og i nogle tilfælde kan udvikle autisme og svære adfærdsforstyrrelser. Det er skader, som kan behandles, men barnet vil aldrig blive raskt i egentlig forstand, siger han.


John Aasted Halse er naturligvis ude i et politisk ærinde, som medlem af Børns Vilkår. Og måske mener han at det er et smart træk at "true" med autisme? Eller også mener han "autistiske træk"? Hvis han mener det så vil jeg håbe at folk forstår den temmelige vigtige forskel på "autisme" og "autistiske træk". Eller mener manden helt alvorligt at man kan få autisme af tidlig omsorgssvigt? For hvis det er det han gør, så er køleskabsmoderen på banen igen. Køleskabsmoderen kalder man den forestilling at man får autisme af kølige mødre. Det er en forklaring som man gik bort fra sidst i 70'erne eller deromkring. Der ligger temmeligt klare indicier for at det ikke forholder sig sådan. Men hvis det er det han mener så kan man jo godt frygte at den indstilling stadig er fremherskende blandt psykologer? Og så skal jeg ihvertfald ikke nyde noget af at henvende mig til psykologer når det drejer sig om min datter.

Når det så er sagt, så kan børn med autisme naturligvis godt udsættes for tidlig omsorgssvigt, lige så vel som neurotypiske børn kan. Og måske er de endda ligefrem i større risiko for netop omsorgssvigt, hvis forældrene i forvejen er ude af balance, fordi de kan reagere atypisk og måske ikke altid på samme måde appellere til beskytterinstinktet hos forældrene.

Nu har jeg taget mine forbehold og så vil jeg gerne have at John Aasted Halse offentligt præciserer sin udtalelse?!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er SÅ forarget, at jeg ikke ved, hvad jeg skal skrive; men jeg har skrevet et indlæg om TV2´ s dokumentar: Er du mors lille dreng? på min blog. Hvad ligner det, at forældre til børn med autisme skal fremstå som nogle dårlige forældre, der er skyld i deres børn MEDFØDTE udviklingsforstyrrelser? Pyha...jeg bliver så vred over at forældre med autistiske børn skal lægges for had på den måde. Det er helt igennem unfair - og meget, meget usagligt. Men måske er der nogle, der ligefrem vil tro, at det er sandt?

Anonym sagde ...

Ja jeg tænkte det samme. Et barn får da ikke autisme af omsorgssvigt - derimod kan der nogle gange være tale om noget arveligt - det tror jeg måske er tilfældet med ham Bjørn. Men det er jo ikke alle forældre til børn i autismespektret der selv har et handicap. Jeg har selv to drenge som måske hører til under dette spekter, og jeg arbejder som lærer.